Begroting 2026
Doel: Veilige stad
Paginanummer in website: 164Doel: Veilige stad
Wat willen we bereiken?
Rotterdam is een veilige stad zijn waar iedereen zich welkom en thuis voelt. Dit meten we aan de hand van de Veiligheidsindex die deel uitmaakt van het Wijkprofiel.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wijkveiligheid
In 2026 ligt de focus op het aanpakken van zichtbare overlast en onveiligheid en de beleving van veiligheid. Dit doen accounthouders veilig, veiligheidsregisseurs en stadsmariniers op basis van data en informatie van bewoners en ondernemers en ons professionele wijknetwerk, zoals de wijkraad, scholen, welzijnspartijen en de politie. De aanpakken richten zich voornamelijk op overlast van jeugd en volwassen mannen in groepsverband, gebruikers, dealers, daklozen, personen met onbegrepen gedrag en verkeersasocialen. Ook het aanpakken van overlast en onveiligheid gebeurt met behulp van bewoners en het wijknetwerk. Er worden specifieke locaties gekozen waar de wijkveiligheid onder druk staat. Welke locaties dat zijn wordt nu onderzocht met behulp van data, zoals het wijkprofiel, meldingen en politiecijfers en gesprekken met bewoners en het wijknetwerk.
De gemeente pakt overlast en onveiligheid aan met de pleinenaanpak, de groepsaanpak, de aanpak woonoverlast, de Rotterdamse verkeersaso-aanpak, de inzet van mosquito’s en cameratoezicht, specifieke programma’s en projecten. Dit gebeurt met de hulp van bewoners binnen buurtpreventie en de wijkraad en met professionals van welzijnspartijen, jongerenwerkers, stewards, boa’s en politie.
Het verbeteren van de objectieve veiligheid alleen is onvoldoende. Uit de veiligheidsindex van het wijkprofiel blijkt dat deze beleving in veel wijken onder druk staat. Op specifieke locaties is en wordt daarom onderzoek gedaan met en onder bewoners naar de veiligheidsbeleving. Concrete aanbevelingen uit deze onderzoeken worden in 2026 opgevolgd. De gemeenteraad wordt ook in 2026 geïnformeerd over de uitkomsten, de aanbevelingen, de plannen en de voortgang hierop.
IJsselmonde & Tarwewijk
IJsselmonde
IJsselmonde (bestaande uit de wijken Groot-IJsselmonde, Oud-IJsselmonde, Beverwaard en Lombardijen) is een gebied met forse uitdagingen. In de nasleep van de seriemoorden werd dit opnieuw duidelijk. De seriemoorden zijn afschuwelijk en staan op zichzelf en los van welk beleid dan ook, maar het gevoel van toenemende onveiligheid en verval en verloedering wordt breed gedeeld. Burgemeester Schouten en wethouder Simons hebben in dat kader in maart/april 2025 verschillende wijken bezocht voor een schouw waarin bewoners hen op onveilige en unheimische plekken wezen. Deze plekken zijn aangepakt, een aantal is nog in behandeling omdat de uitvoering van werken meer tijd vergt. Er is in IJsselmonde meer focus nodig op de terreinen veiligheid en leefbaarheid en daarom zijn er middelen vrijgemaakt onder de vlag ‘Actieplan leefbaarheid IJsselmonde’. Gericht op het aanpakken van onveilige, onleefbare en verloederde plekken en situaties in de wijk, los van inzet van handhaving. Ook zijn de middelen binnen dit actieplan bedoeld voor incidentele investeringen. De stadsmarinier geeft dit plan vorm en gaat na de zomer in gesprek met wijkraden en bewoners over de invulling ervan. Samen met de politie wordt nu in kaart gebracht waar eventueel cameratoezicht in IJsselmonde moet worden uitgebreid.
Tarwewijk
Met extra investeringen is het gestelde collegedoel in vier van de vijf focuswijken behaald, volgens de tussenmeting van het wijkprofiel in 2024. Hierin laat alleen de Tarwewijk nog een achteruitgang zien. Om deze trend te keren, is in september 2024 een stuurgroepbijeenkomst gehouden met voormalig burgemeester Aboutaleb. Omdat de uitkomst van deze bijeenkomst liet zien dat alleen een samenhangende aanpak tussen de verschillende portefeuilles snel bijdraagt aan het vergroten van de veiligheid, zijn hiervoor gesprekken gevoerd met het college.
Wat doen we in de Tarwewijk?
- Op dit moment worden acties uitgevoerd in een aantal straten (Brielselaan, Mijnsherenlaan, Pleinweg, Katendrechtse Lagedijk en Wolphaertsbocht). Deze acties worden binnen een jaar geëvalueerd, waarna de resultaten worden betrokken bij de beleidsvorming voor een nieuw college in 2026. Voor de uitvoering van de aanpak is in 2025 een stadsmarinier aangesteld.
- Openen huiskamer voor EU-arbeidsmigranten.
- Ontwikkelen integrale aanpak op overlast van hangmannen.
- Herinrichten van drie grote pleinen en zorgen voor programmering na heropening.
- Aanpakken openbare ruimte (weesfietsen, achterstallig snoeiwerk onder andere met Woonstad Rotterdam, verwijderen graffiti).
- Aanpak van achterpaden.
- Aanpak Preventie met Gezag voor jongerenoverlast.
- Inzet van buurtcoach voor een drietal subbuurten.
- Wijkcommunicatie inzetten om de positieve zaken uit Tarwewijk te belichten.
- Beschilderen van de metropilaren gecombineerd met een buurtfestival.
- Opening jongerenhub 1e kwartaal 2026.
Kwetsbare wijken
Voor kwetsbare wijken wordt ingezet op twee grote onderwerpen: 1) het vinden en aanspreken van overlastgevende personen met onbegrepen gedrag en vervolgens toeleiden naar zorg en 2) het verbeteren van de subjectieve veiligheid in kwetsbare wijken. Er komt meer inzet op overlastgevende personen met onbegrepen gedrag in de buitenruimte, groepen overlastgevende volwassenen en het verbeteren van de veiligheidsbeleving door kleine interventies in de buitenruimte, de aanpak van overlast en het verbeteren van de sociale cohesie.
Excessief geweld (zware schietincidenten en explosies)
In 2026 wordt het beleid op hoofdlijnen voortgezet. De inzet bestaat uit de pijlers preventie, inzet bestuurlijke maatregelen, nazorg, communicatie én kennis en onderzoek:
- In de preventieve aanpak van excessief geweld wordt zoveel mogelijk aangesloten op bestaande preventieve aanpakken voor overlappende onderliggende oorzaken voor het plegen van dit criminele gedrag.
- Na excessief geweldsincidenten kan de burgemeester voor het herstel van de openbare orde diverse bestuurlijke maatregelen inzetten. De inzet wordt bepaald naargelang de context van het incident. De meest voorkomende bestuurlijke maatregel na een excessief geweldsincident is een pandsluiting. Om excessief geweld te voorkomen, kan bij aantreffen van illegaal vuurwerk in een woning een last onder dwangsom worden opgelegd.
- In de periode na een excessief geweldsincident voorziet de gemeente Rotterdam, in samenwerking met partners, in de nazorg voor omwonenden. Het doel is om mogelijke bijkomende angstgevoelens bij deze omwonenden te beperken. Daarom wordt ingezet op het versterken van de informatievoorziening en het aanbod van psychische hulp.
- De hiervoor genoemde onderdelen van de excessief geweldsaanpak worden ondersteund met communicatie. Dit levert een belangrijke bijdrage aan zowel de ondersteuning van Rotterdammers in het nazorgproces als aan het verhogen van de meldingsbereidheid. Een voorbeeld hiervan is een campagne gericht op de mogelijkheden om signalen rondom excessief geweldsincidenten anoniem te melden. Deze campagne, in samenwerking met Meld Misdaad Anoniem, start naar verwachting eind 2025.
- Om de kennis over het fenomeen én de aanpak - in samenwerking met partners - te versterken, sluit de gemeente op drie niveaus aan bij overlegstructuren over dit specifieke type geweld. De gemeente werkt op stadsniveau samen met politie en Openbaar Ministerie. Op regionaal niveau met diverse regiogemeenten. En op nationaal niveau sluit de burgemeester aan bij het Offensief Tegen Explosies (OTE) als voorzitter en vertegenwoordiger van de G4-gemeenten.
- Met het doel kennis over en een effectieve aanpak van excessief geweld te vergroten is de Erasmus Universiteit (EUR) dit jaar een onderzoek gestart naar de achtergronden van ervan. De gemeente werkt hierin samen met de politie, het OM en het ministerie van J&V en andere gemeenten in de regio. Naar verwachting levert de EUR dit najaar een eindrapportage met aanbevelingen op.
Ondermijning in de stad
De gemeente pakt met partners ondermijnende criminaliteit in Rotterdam aan. Het gaat bij deze aanpak om een aantal zaken, zoals signalering om de informatiepositie te verbeteren, het opwerpen van barrières, vergroting van de bewustwording en het creëren van weerbaarheid. Het gaat daarnaast om een concrete bestuursrechtelijke, strafrechtelijke, privaatrechtelijke of fiscaalrechtelijke aanpak. Ook gaat het om de publiek-private samenwerking en stimulering van positieve ontwikkelingen. De thema's vastgoed, drugs, winkelstraten/ondernemingen, mensenhandel en zorgcriminaliteit blijven prioriteit in de gemeentelijke ondermijningsaanpak.
Drugslabs
- De gemeente verkent de mogelijkheid om innovatieve middelen te gebruiken, maar ook welke uitrusting en expertise er bij gemeentelijke professionals nog nodig is om goed en veilig te kunnen handelen als er een (vermoedelijk) drugslab aangetroffen wordt.
- De doorontwikkeling van de IMS – de geavanceerde e-nose - is in volle gang. Naar verwachting wordt na de zomer gestart met een pilot.
- Een Meld Misdaadanoniem-campagne staat klaar voor lancering na de zomer, zodat Rotterdammers signalen van drugslabs kunnen herkennen en weten waar deze te melden.
Campagne drugsgebruik
De campagnes gericht op drugsgebruikers gaan een nieuwe fase in. Waar de campagnes uit 2023, 2024 en 2025 vooral gericht waren op bewustwording. Zal in deze nieuwe fase ingezet worden op normstelling en zijn nieuwe campagne uitingen meer gericht op gedragsverandering.
Winkelstratenaanpak
Voor de winkelstratenaanpak is er met de Voorjaarsnota 2025 incidenteel geld beschikbaar gemaakt voor 2026. Hiermee kan de inzet worden voortgezet tot eind 2026. We zien de eerste goede resultaten in straten waar deze extra aandacht ingezet wordt. Voor een goede borging in de nu geselecteerde straten en om het instrument op termijn ook voor andere winkelstraten beschikbaar te maken, wordt gekeken of dit een vast onderdeel van het instrumentarium van de ondermijningsaanpak kan worden.
Ondermijning in de haven
Ook in 2026 wordt de aanpak van drugscriminaliteit in de Rotterdamse haven voortgezet. Dit gebeurt in nauwe afstemming en in samenwerking met de partners binnen de Port Alliance Rotterdam (voorheen Uitvoeringsagenda Haven). De projecten en interventies die de afgelopen jaren zijn opgezet worden voortgezet en - indien nodig - doorontwikkeld. Wat betreft de gemeentelijke inzet ligt de focus op preventie: het creëren van awareness, het voorkomen van recidive en het versterken van de internationale samenwerking. Zo maken we in 2026 een start met het ontwikkelen van nieuwe wetenschappelijk onderbouwde bewustwordingsprogramma’s, ontwikkeld voor jongeren in de leeftijd van 10 - 12 jaar, de groepen 7 en 8 van basisscholen. Dit betreft een uitbreiding van de huidige doelgroep op basis van opgedane inzichten, bedoeld om vroegtijdig te interveniëren en de preventieve werking van interventies te versterken.
Cameratoezicht
Cameratoezicht is binnen de Veiligheidskoers 2023-2027 het instrument dat kan worden benut als sluitstuk van een veiligheidsaanpak in een gebied om de openbare orde en veiligheid te handhaven. Op grond van artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2:77 van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam kan de burgemeester in samenspraak met de driehoek besluiten camera’s te plaatsen in die gebieden waar dit het hardste nodig is. Zo is half 2025 het project Oude Haven uitgevoerd en zijn mobiele camera’s ingezet aan de Vijverhofstraat en in De Esch na structurele overlast en incidenten.
De Adviesgroep Cameratoezicht – bestaande uit het Openbaar Ministerie, de politie, Stadsbeheer en de directie Veiligheid – toetst alle aanvragen op de beginselen van subsidiariteit en proportionaliteit.
Preventief fouilleren
Preventief fouilleren is het instrument om te voorkomen dat er wapens in een bepaald gebied aanwezig zijn en om (de dreiging van) wapens weg te nemen. De burgemeester wijst in samenspraak met de driehoek veiligheidsrisicogebieden aan op basis van artikel 151b Gemeentewet (in combinatie met APV artikel 2:76). De commissie Preventief Fouilleren – bestaande uit het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente – toetst alle aanvragen van de politie zorgvuldig op de wettelijke vereisten. In 2026 worden de nieuwe aanvragen vanuit de politie behandeld en wordt de raad geïnformeerd in het jaarverslag 2025.
De gemeentelijke bijdrage aan het programma ‘Politie voor iedereen’ wordt in 2026 ook besteed aan de aanpak van discriminatie, het oprichten van een taskforce discriminatie en het verhogen van de inzet op diverse instroom van personeel.
Jeugdoverlast en -criminaliteit
- Er zijn zorgen over de betrokkenheid van meisjes bij problematisch en delinquent gedrag en de invloed van de straatcultuur en criminaliteit binnen het primair onderwijs. De gemeente gaat hier via het jongerenwerk op inzetten. Ook werkt de gemeente met partners aan een vernieuwde aanpak van problematische jeugdgroepen. Directe aanleiding hiervoor is het oplaaiende geweld binnen rivaliserende groepen.
- Verder wordt in diverse preventieve programma’s en projecten gewerkt aan het vergroten van de weerbaarheid van jongeren tegen criminaliteit en de verleidingen van de straat en online.
- Het programma Preventie met Gezag is actief, waarmee de aanpak van jeugdcriminaliteit en overlast in vier gebieden is geïntensiveerd. Het gaat om: Charlois, Delfshaven, Feijenoord en IJsselmonde. Het programma is binnen de gemeente een aanvulling op de bestaande aanpak en ook partners zoals politie, Openbaar Ministerie, HALT en de jeugdstrafketen (Raad voor Kinderbescherming en Jeugdbescherming) doen mee. Vanaf juni 2026 begint een nieuwe uitvoeringsperiode van vier jaar.
- De gemeente blijft werken aan het vergroten van de sociale veiligheid in en om het onderwijs. In juli 2025 is het samenwerkingsconvenant met scholen, politie, JOZ en HALT uitgebreid naar het primair onderwijs.
Radicalisering, extremisme, polarisatie en maatschappelijke onrust
In 2026 gaat Rotterdam door met het tegengaan van radicalisering, extremisme, polarisatie en maatschappelijke onrust. De aanpak bestaat uit preventieve groepsgerichte interventies, deskundigheidsbevordering, een persoonsgerichte aanpak bij radicalisering en extremisme, alertheid op mogelijke sociale instabiliteit, en advies en inzet bij polarisatie.
Een belangrijke inspanning is het vergroten van het kennisniveau over radicalisering bij gemeenteambtenaren, jongerenwerkers en politieagenten. Hierbij is extra aandacht voor recente ontwikkelingen, zoals de steeds jongere leeftijd waarop jongeren radicaliseren en de online omgeving waarin dit gebeurt. De deskundigheid over polarisatie wordt met verschillende gerichte adviezen en enkele kennisbijeenkomsten vergroot bij maatschappelijke partners en medewerkers van de gemeente. Daardoor zijn zij beter in staat om te gaan met gepolariseerde situaties.
Weerbaarheid
Het Rotterdamse programma ‘Weerbare Rotterdamse samenleving- tegen hybride dreigingen’ moet ervoor zorgen dat:
- de weerbaarheid en veerkracht van de Rotterdamse samenleving ten aanzien van hybride dreigingen vergroot;
- de impact van langdurige noodsituaties op de Rotterdamse samenleving verkleint. Denk hierbij aan stroom- internet of telefoniestoring, veroorzaakt door hybride aanvallen.
We werken hieraan via vier pijlers:
- Wijkpilots
- Noodsteunpunten
- Samenredzaamheid
- Communicatie
Wijkpilots: De eerste pilot heeft in Bloemhof plaatsgevonden (in april en mei jl). In 2026 staan nog twee wijkpilots op de planning. Elke pilot richt zich op een ander type wijk of ecosysteem. Tijdens zo’n pilot wordt aan de hand van een scenario van langdurige stroomstoring met bewoners, maatschappelijke organisaties, ondernemers en overheid verkend wat de wijk nodig heeft en wie daaraan wat kan bijdragen. Met deze pilots bouwen we stapsgewijs aan een aanpak die herhaalbaar, schaalbaar en breed toepasbaar is gebaseerd op praktijkervaring. Na iedere wijkpilot is het belangrijk dat de inzichten, opgehaald met bewoners, ondernemers en professionals, verder worden gebracht door de primair daarvoor aangewezen partijen. Met de doorleefsessie en de opvolging werken we aan de bewustwording over het belang van voorbereiding op noodsituaties en geven we een boost aan de weerbaarheid van de wijk. In 2026 kan de aanpak uitgerold worden in alle Rotterdamse wijken.
Noodsteunpunten: De gemeente werkt aan het inrichten van lokale noodsteunpunten. Hier zouden Rotterdammers terecht kunnen in situaties van langdurige stroomstoring voor informatie, water en mogelijk ook voedsel, eerste hulp, opladen van medische apparatuur, inschakelen van de hulpdiensten, stimuleren van burgerhulpverlening etc. In 2026 werken we aan het inrichten van de eerste tranche noodsteunpunten. Afhankelijk van de daadwerkelijke beschikbare middelen vanuit het Rijk voor Rotterdam moet worden bezien hoeveel noodsteunpunten haalbaar zijn.
Samenredzaamheid: naast het verspreiden van de boodschap om een noodpakket en noodvoorraad aan eten en drinken aan te schaffen, zet de gemeente vooral in op het vergroten van de samenredzaamheid. Dit gebeurt enerzijds door voorzieningen te treffen voor kwetsbare Rotterdammers, bijvoorbeeld in samenwerking met voedselvoorzieningen (zoals de voedselbank) of het Rode Kruis. Anderzijds wil de gemeente kansrijke initiatieven uit de samenleving, die gericht zijn op het vergroten van de samenredzaamheid, faciliteren.
Communicatie: het thema weerbaarheid wordt door verschillende organisaties en op verschillende niveaus opgepakt. Toch zullen niet alle Rotterdammers bereikt worden met bovenstaande campagnes. Om ervoor te zorgen dat de boodschap bij zoveel mogelijk Rotterdammers terecht komt, werkt de gemeente een eigen campagnestrategie uit. Deze sluit aan bij de landelijke boodschap van de NCTV, maar wel in de herkenbare Rotterdamse huisstijl met het beeldmerk van de NCTV-campagne om de herkenbaarheid van de boodschap (bereid jezelf en je omgeving voor op een noodsituatie) te vergroten. Hierbij is er extra aandacht voor kwetsbare Rotterdammers (laaggeletterden, anderstaligen). De boodschap moet vooral via de wijknetwerken bij de Rotterdammers terecht komen. In 2026 is de communicatie-inzet niet alleen gericht op bewustwording, maar ook op het verspreiden van concrete informatie en handelingsperspectief, zoals over de noodsteunpunten.
Digitale criminaliteit
Het doel van de aanpak is het bestrijden van digitale criminaliteit en het weerbaar maken en houden van de stad. Om dit te bereiken zet de gemeente in op:
- Bestrijding van digitale criminaliteit in samenwerking met de politie, het Openbaar Ministerie en de Veiligheidsalliantie Rotterdam.
- Deelname aan en (mede)organiseren van – al dan niet bestuurlijke - cybercrisesoefeningen met belangrijke partners.
- Inzicht krijgen in de cascade-effecten van cybercrisis door deelname aan Agile.
- Het uitvoeren van controles op faciliterende branches en waar nodig het opzetten van en deelnemen aan RIEC-casuïstiek.
Vanuit de regionale aanpak met de politie, het Openbaar Ministerie en de Veiligheidsalliantie Rotterdam wordt ingezet op 4 lijnen:
- Digitale criminaliteit
- Crisis- en incidentbeheersing
- Eigen huis op orde
- Digitaal weerbare democratie
Hiermee worden de landelijke lijnen vertaald naar de regionale realiteit.
High Impact Crimes (HIC)
De gemeente werkt aan het voorkomen en terugdringen van overvallen, straatroven en woninginbraken. Dat gebeurt met een integrale persoonsgerichte aanpak van daders van high-impact-crimes (HIC), en met preventieacties – zowel online als in de wijken - gericht op ondernemers en inwoners van de stad. Slachtoffers van HIC-delicten krijgen de nodige nazorg om hun gevoel van veiligheid te herstellen.
Toezicht en handhaving - Gerichte inzet Handhaving
Met de vastgestelde prioriteringsagenda is een stevig en richtinggevend kader gecreëerd voor de inzet van handhaving en toezicht. De prioriteringsagenda heeft als doel de beschikbare handhavingscapaciteit strategisch en doelgericht in te zetten op leefbaarheids- en veiligheidsvraagstukken die de meeste maatschappelijke waarde opleveren. Dit gebeurt door duidelijke keuzes te maken op basis van bestuurlijke prioriteiten en gebiedsgerichte opgaven: waar is meer en waar is minder inzet nodig. Binnen deze aanpak wordt gewerkt met vier vormen van inzet: reguliere inzet, geplande extra inzet, inzet op meldingen en oproepen, en onverwachte extra inzet. Om de balans te bewaren tussen voorspelbaarheid en flexibiliteit, wordt uitgegaan van een verdeling waarbij 80% van de capaciteit wordt ingezet voor planbare werkzaamheden en 20% wordt gereserveerd voor niet-planbare inzet.
De prioriteringsagenda wordt periodiek geëvalueerd en bijgesteld om aan te sluiten bij veranderende omstandigheden en bestuurlijke ambities.
Veilig Openbaar Vervoer
- Financiering van de volledig risicogestuurde inzet van ov-surveillanten in de metro op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag van 17.30 uur tot einde dienst.
- In opdracht van de gemeenteraad investeert het college extra in sociale veiligheid in OV, door uitvoering te geven aan motie Coenradie ‘impuls handhaving OV’ t.b.v. het versterken en intensiveren van handhaving met name in de avond/begin nacht.
- De RET start met de fietsteams voor snelle opvolging door BOA-OV bij incidenten in alle vervoerssoorten van het OV, de inzet van zorgmakelaars/veldwerkers in het OV en live cameratoezicht in de voertuigen.
- Daarnaast gaat de RET een deel van de extra gemeentelijke subsidie gebruiken om toezichthouders bij Securitas in te huren die op alle modaliteiten inzetbaar zijn en daarbij de mogelijkheid hebben om een verhoogd tarief op te leggen bij een zwartrijder.
Woonoverlast
- Het jaarverslag 2024 ‘Samen tegen woonoverlast’ is gepubliceerd.
- Hoe we woonoverlast met onze partners aanpakken is beschreven in het nieuwe uitvoeringsplan woonoverlast. Dit uitvoeringsplan is op 17 april 2025 van kracht geworden, met de ondertekening door de netwerkpartners samen met wethouder Lansink-Bastemeijer. Het uitvoeringsplan beschrijft hoe het Actieplan Woonoverlast 2024-2028 in de praktijk wordt uitgevoerd.
- Om het vertrouwen van melders in de gemeentelijke aanpak van woonoverlast te vergroten, verbetert de gemeente de komende jaren de communicatie met de melder. Met een nieuwe enquête peilen we of het vertrouwen groter wordt en waar het nodig is om de communicatie bij te stellen. De uitkomsten van de enquête worden jaarlijks geëvalueerd, met 2024 als nulmeting.
- In Kralingen wordt sinds 2022 het stoplichtmodel gebruikt in de aanpak van (studenten)woonoverlast. Dit model maakt de overlast inzichtelijk, zorgt voor een betere dossieropbouw voor de inzet van instrumenten uit de escalatieladder en de meldingsbereidheid onder omwonenden neemt toe. Het model is succesvol in de aanpak van woonoverlast en er wordt onderzocht waar dit model nog meer kan worden gebruikt. Tot op heden is er nog geen geschikte doelgroep of locatie om het model ook te gebruiken.
- Eind 2025 wordt een nieuw zaaksysteem opgeleverd, waarmee onderscheid wordt gemaakt op type melding. Dit maakt het mogelijk om vanaf 2026 meer informatiegestuurd te werken en sneller in te spelen op trends in woonoverlast. Als bijvoorbeeld in een specifieke straat of wooncomplex een toename van een bepaald soort woonoverlast wordt gesignaleerd, kan hier direct gericht op worden ingezet.
Levendige stad
Horeca
- Voor een veilig nachtleven zet het college sinds eind 2023 de Safe’R Spot in. Het college heeft deze Safe’R Spot na een succesvolle pilot met twee jaar verlengd.
- Op basis van de aangevraagde regeling van werkzaamheden ‘Horecabeleid onder de loep’ (25bb004765) wordt uw raad separaat geïnformeerd over ontwikkelingen rond veiligheid en horeca. Daarnaast ontvangt uw raad de jaarlijkse update van het Uitvoeringsplan Horeca.
- In de vorig jaar door college en raad vastgestelde horecanota is de ambitie opgenomen om meer risico- en informatiegestuurd toezicht te houden op de horeca. Op dit moment wordt met een ontwikkelde matrix een pilot uitgevoerd in Feijenoord. Met deze matrix kunnen het risicoprofiel van een horecaonderneming en de toezichtprioritering gerichter worden bepaald.
Evenementen en demonstraties
- Het onderzoek naar een mogelijke terugkeer van de Dance Parade is afgerond. Eventuele aanvragen voor de Dance Parade 2026 worden in het kalenderproces om te komen tot het B/C-evenementenoverzicht integraal beoordeeld.
- In Rotterdam wordt regelmatig gedemonstreerd en gemanifesteerd. Veel demonstraties en manifestaties gaan over actuele thema’s in de wereld zoals het conflict in het Midden-Oosten of klimaatgerelateerde onderwerpen. Het aantal dynamische en/of impactvolle demonstraties en manifestaties blijft stijgen waardoor er veel wordt gevraagd van de veiligheidspartners en ook van de politie inzet. Ook faciliteert de gemeente diverse zaken om de demonstraties goed en veilig te laten verlopen. Over het algemeen is er goed overleg met alle kennisgevers. Het merendeel van de demonstraties en manifestaties wordt tijdig aangemeld bij de gemeente. Wel neemt het aantal spontane demonstraties toe. Deze vinden met regelmaat in de haven plaats.
Actieprogramma ‘Meer grip op arbeidsmigratie’
Met het actieprogramma ‘Meer grip op arbeidsmigratie’ voert Rotterdam een integrale aanpak uit op het gebied van arbeidsmigratie. Dit gaat onder andere om dienstverlening vanuit 2 Infopunten EU-arbeidsmigranten, een actieve communicatiecampagne, inzet op het gebied van registratie, bevordering van zelfredzaamheid en tegengaan van uitbuiting en overlast. De gemeente doet dit niet alleen in vier vestigingswijken waar veel EU-migranten wonen, maar er is ook inzet in aandachtswijken. Daarnaast is een regionale Coalitie Goed werkgeverschap opgezet. Ook zet de gemeente druk op het Rijk om wetgeving te realiseren. De doelen en acties per actielijn staan vermeld in het actieprogramma ‘Meer grip op arbeidsmigratie’. De gemeenteraad ontvangt elk jaar voortgangsrapportage; begin april 2025 was dat de voortgangsrapportage over 2024. Deze rapportage wordt in de commissie WIOSSAN behandeld. De raad heeft met de Voorjaarsnota 2025 de financiering van dit actieprogramma tot en met eind 2027 vastgesteld. Hiermee is ook de aanpak uitgebreid met acties uit de wijkakkoorden, interventies om goed werkgeverschap te bevorderen en (inter)nationale samenwerking vanuit de koplopersrol die Rotterdam op het gebied van arbeidsmigratie vervult.
Hoe meten we de veiligheid?
Indicatoren | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 |
Collegetarget Veilig: De Veiligheidsindex (VI) binnen het Wijkprofiel heeft in 2026 een gemiddelde score die gelijk of hoger is dan de gemiddelde score op de VI in 2022 (110) |
|||||||||
|
110 |
Mijlpaal: 110 of hoger Realisatie: 105 |
n.v.t. | 110 of hoger | n.v.t. | ||||
Collegetarget Veilig: De 5 laagst scorende wijken op de VI van 2022 (Carnisse, Hillesluis, Tussendijken, Tarweijk, Lombardijen) laten in 2026 een stijging van tenminste 5 punten zien t.o.v. 2022 |
|||||||||
Carnisse |
85 |
Mijlpaal: 87 Realistie: 93 |
n.v.t. |
90 |
|
n.v.t. |
|||
Hillesluis |
88 |
Mijlpaal: 90 Realisatie: 94 |
n.v.t. |
93 |
|
n.v.t. |
|||
Tussendijken |
89 |
Mijlpaal: 91 Realisatie: 98 |
n.v.t. |
94 |
|
n.v.t. |
|||
Tarwewijk |
89 |
Mijlpaal: 91 Realisatie: 87 |
n.v.t. |
94 |
|
n.v.t. |
|||
Lombardijen |
90 |
Mijlpaal: 92 Realisatie: 94 |
n.v.t. |
95 |
|
n.v.t. |
|||
Handhaving |
|||||||||
Totaal aantal handhavers |
399,9 fte |
429,1 fte |
449 fte |
454 fte |
464 fte (peildatum 25 juli 2025) |
|
|||
HIC-delicten |
|||||||||
Woninginbraken |
1.150 |
1.270 |
963 |
n.v.t. |
jan t/m juni: 439 |
|
|||
Straatroven |
304 |
297 |
384 |
n.v.t. |
jan t/m juni: 159 |
|
|
||
Overvallen |
86 | 54 |
45 |
n.v.t. |
jan t/m juni: 28 |
|
|
||
Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer (metro): | |||||||||
Metro veiligheid algemeen | 7,5 | 7,4 | 7,2 | n.v.t | |||||
Metro veiligheid rit | 7,9 | 7,9 | 7,8 | n.v.t | |||||
Metro veiligheid instaphalte | 7,5 | 7,4 | 7,4 | n.v.t |
Toelichting indicatoren
Veiligheidsindex
Over de target veiligheid, veiligheid in de stad en ontwikkelingen in de stad presenteert het college eens per twee jaar aan de raad het wijkprofiel. Het wijkprofiel wordt samengesteld op basis van data van het voorgaande jaar. Het wijkprofiel 2022 is dus gebaseerd op data uit 2021. De Veiligheidsindex is een van de drie pijlers van het wijkprofiel en bestaat uit een subjectieve en een objectieve index.
De vijf laagst scorende wijken *) op de VI van 2022 (Carnisse, Hillesluis, Tussendijken, Tarwewijk, Lombardijen) laten in 2026 een stijging van tenminste 5 punten zien ten opzichte van 2022.
*) hierbij worden de atypische wijken (Zuiderpark/Zuidrand, Cool, Zuidplein) buiten beschouwing gelaten. In deze wijken zijn relatief veel bezoekers. De score op de Veiligheidsindex is hierdoor vertekend.
Begin 2026 zijn de resultaten beschikbaar van de volgende meting. Dit is tevens de afsluitende meting voor het collegedoel Veilig.
Totaal aantal handhavers
Op peildatum 25 juli werken 464 fte handhavers. Dat zijn: boa´s, bestuurlijke handhavers en handhavers met taakonderdelen jeugd, wonen, drank en horeca, bike, motor, gevaarlijke en hinderlijke honden, markten, ondermijning, schoon en milieu.
Aantal HIC-delicten
De cijfers op het gebied van High Impact Crimes (HIC) van het eerste halfjaar 2025 (januari tot en met juni):
- Woninginbraken: 439, een daling van 10% t.o.v. dezelfde periode 2024
- Straatroven: 159, een daling van 17,6% t.o.v. dezelfde periode 2024
- Overvallen: 28, een stijging van 100% t.o.v. dezelfde periode 2024
In vergelijking met het eerste halfjaar van 2024 is het aantal woninginbraken in 2025 verder gedaald. Het aantal straatroven is in het eerste halfjaar van 2025 eveneens afgenomen, na een toename in het jaar 2024. Dit wijkt - in positieve zin - af van de landelijke trend, waarbij het aantal straatroven onder met name jeugdigen in veel gemeenten nog altijd een stijgende lijn vertoont.
Het aantal overvallen is verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Deze stijging is grotendeels toe te schrijven aan een lichte piek in de laatste maanden van het Donkere Dagen Offensief (januari-maart ‘25). Hierin werden 18 (overwegend bedrijfs-) overvallen geregistreerd. Vanuit de gemeente is met alle ondernemers contact opgenomen om, indien gewenst, een preventieaanbod te doen. Daarnaast is aan alle slachtoffers nazorg aangeboden door Slachtofferhulp Nederland. Hoewel de procentuele toename van de overvallen erg fors lijkt, moet worden meegenomen dat het aantal overvallen in Rotterdam al jaren historisch laag is. Hierdoor leidt een relatief kleine toename in absolute cijfers tot een erg hoge procentuele stijging (de ‘wet van de kleine getallen’). In heel 2024 lag het totaal aantal overvallen op het laagste niveau ooit. Hoewel elk HIC-delict er één teveel is en de gemeente blijft inzetten op het voorkomen ervan, wijst de huidige toename nog niet per se op een zorgwekkende nieuwe trend of structurele stijging van het aantal overvallen. Ten opzichte van het eerste half jaar van 2019 (pré-corona) is het totaal aantal HIC-delicten in Rotterdam nog altijd sterk dalend van 1169 naar 626 (-46,5%).
Veiligheid Openbaar Vervoer
De cijfers Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer zijn afkomstig uit de OV-klantenbarometer. Dat is het landelijk onderzoek naar de mening van reizigers in onder andere het stads- en streekvervoer. De cijfers over 2025 komen in het voorjaar 2026 beschikbaar.
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
BUS - Veiligheid algemeen 7,6 7,8 7,7 7,9 - 7,9 7,9 7,9 7,8
BUS - Veiligheid rit 7,9 8,0 8,4 8,6 - 8,4 8,5 8,4 8,3
BUS - Veiligheid instaphalte 7,7 7,8 7,7 7,9 - 8,0 8,0 7,8 7,8
TRAM - Veiligheid algemeen 7,7 7,7 7,9 7,9 - 7,8 7,9 7,7 7,6
TRAM - Veiligheid rit 8,0 8,0 8,5 8,5 - 8,2 8,2 8,2 8,0
TRAM - Veiligheid instaphalte 7,8 7,7 7,9 8,0 - 7,7 7,8 7,8 7,7
METRO - Veiligheid algemeen 7,3 7,3 7,5 7,6 - 7,5 7,5 7,4 7,2
METRO - Veiligheid rit 7,7 7,7 8,3 8,4 - 7,9 7,9 7,9 7,8
METRO - Veiligheid instaphalte 7,5 7,5 7,7 7,8 - 7,6 7,5 7,4 7,4