Begroting 2026

Voortgang Tweede herziening 2025

Paginanummer in website: 162

Voortgang Tweede herziening 2025

 

Veiligheidsindex

De meest recente meting van de collegetarget dateert uit 2023 en is opgenomen in de Veiligheidsindex 2024. Uit deze meting blijkt dat de gemiddelde veiligheidsindex voor de stad is gedaald van de gestelde streefwaarde 110 naar 105. Voor de vijf laagst scorende wijken is de streefwaarde in vier gevallen gerealiseerd; alleen in de Tarwewijk is deze nog niet bereikt. In 2025 is aanvullend geïnvesteerd om de veiligheidsindex op een niveau te brengen dat nodig is voor het behalen van het collegedoel.

Excessief geweld (zware schietincidenten en explosies)

  • Van januari tot en met juli 2025 hebben zich binnen het geografisch gebied van de gemeente Rotterdam 129 incidenten van excessief geweld (EG-geweld) voorgedaan, waarvan 96 explosies en 33 schietincidenten.
  • Explosies vonden 71 maal plaats bij een woning. Hiervan heeft de burgemeester 12 woningen gesloten om de openbare orde te herstellen.
  • 5 schietincidenten hebben een relatie met een woning, één van deze woningen is gesloten om de openbare orde te herstellen. Van de 33 schietincidenten vonden er 19 plaats op de openbare weg.
  • In totaal heeft de burgemeester 29 van de 101 betrokken panden (woningen, horeca- en bedrijfspanden) bestuursrechtelijk gesloten.

Na deze impactvolle incidenten zijn in de omgeving informatiebrieven verspreid, waarin ook verwezen is naar Slachtofferhulp Nederland (SHN). In deze brieven staan ook manieren hoe Rotterdammers signalen over dit soort geweld kunnen melden bij de overheid. Waar nodig zijn bewonersavonden georganiseerd. Als mensen aangifte deden van excessief geweld, bood de politie hulp van SHN aan. Na een explosie bij een woning verzorgde SHN bij 46% van de incidenten hulp.

Winkelstratenaanpak

Op de Beijerlandselaan/Hilledijk is voor de winkelstratenaanpak een projectleider gestart. Ondernemers en veiligheidspartners waarderen de inzet op dit thema. De aandacht voor de ondermijningsaanpak in Crooswijk is verbreed naar een groter gebied en verder is de analyse op de Slinge afgerond en wordt op korte termijn gestart met de Wolphaertsbocht.

Op 3 juni 2025 is het jaarverslag Aanpak Ondermijnende Criminaliteit 2024 met de gemeenteraad gedeeld.

Ondermijning in de haven

Over de gemeentelijke inzet in de aanpak drugscriminaliteit in de haven verschijnt jaarlijks het jaarverslag haven. Deze is in juni 2025 naar de gemeenteraad verzonden. De samenwerking met de partners binnen de Rotterdamse haven is in de eerste helft van 2025 opnieuw bekrachtigd en verstevigd. Per 1 juli 2025 is de Uitvoeringsagenda Haven officieel hernoemd tot de Port Alliance Rotterdam (PAR) en bezegeld door ondertekening van een vernieuwd samenwerkingsdocument.

Cameratoezicht

  • In 2025 zijn alle toezichtcamera’s geëvalueerd. De evaluatie is in de driehoek vastgesteld en vervolgens aan de gemeenteraad aangeboden. In deze evaluatie zijn tevens outputdoelen per cameragebied opgenomen, zoals is uitgewerkt in de motie ‘Doelen duidelijk in beeld’. Een van de uitkomsten uit de evaluatie was om zeven camera’s te verplaatsen en twee camera’s te verwijderen (uitvoering tweede helft van 2025).
  • Mobiel cameratoezicht is voor enkele maanden ingezet in de Meidoornstraat, de Wickenburgstraat en De Esch. Ook zijn mobiele camera’s ingezet tijdens de NAVO-top.
  • Na korte inzet van extra mobiel cameratoezicht heeft de driehoek besloten een extra camera te plaatsen in de omgeving van de Schoterbosstraat, te weten aan de Vijverhofstraat. Hier ervaren bewoners aanhoudende overlast, die veroorzaakt wordt door een groep jongeren, verslaafden en dak- en thuislozen. De uitvoering staat gepland voor de tweede helft van 2025.

Preventief fouilleren

  • De driehoek heeft het jaarverslag Preventief Fouilleren vastgesteld en naar de gemeenteraad gezonden. Het huidige beeld laat zien dat preventief fouilleeracties zodanig worden gepland, dat diverse politieambtenaren tegelijk een groot aantal personen kunnen fouilleren en een groot aantal voertuigen kunnen controleren. Tijdens een geplande actie worden regelmatig meerdere locaties achter elkaar gekozen aan de hand van het informatiebeeld (zogeheten hottimes en hotplaces).
  • Op 22 juli maakte de burgemeester gebruik van de bevoegdheid om op basis van artikel 174b van de Gemeentewet met spoed een veiligheidsrisicogebied in Nesselande aan te wijzen. Dit in verband met de oproep om dar een (niet vergund) evenement te houden. Hierbij was de verwachting dat er grote groepen jongeren op af zouden komen, waaronder rivaliserende jeugdgroepen die eerder wapens hadden gebruikt.

Levendige stad

Demonstraties en manifestaties

  • Een aantal demonstraties had grote impact op de stad.
  • Het aantal dynamische en/of impactvolle demonstraties en manifestaties blijft stijgen. Daardoor wordt veel gevraagd van de veiligheidspartners en de politie-inzet.
  • Daarnaast is er een toename van het aantal spontane demonstraties. Deze vinden met regelmaat in de haven plaats.

Toezicht en handhaving

Wijkhandhaving
In 2025 zet de gemeente de werving, ontwikkeling en inzet van wijkhandhavers voort. Het doel is elke wijk te blijven voorzien van een zichtbaar en benaderbaar vast aanspreekpunt. Per wijk wordt getoetst welke aanpak het meest effectief is: inzet op straat, via de wijkhub, of een combinatie daarvan. In enkele wijken zijn maandelijkse inloopspreekuren in de wijkhub; dit wordt verder uitgebreid. De communicatie hierover wordt per wijk aangepast op wat daar werkt. Daarnaast investeert de gemeente in de ontwikkeling van de wijkhandhavers via de opleidingsmodule ‘wijkgericht werken’. Hierin is aandacht voor de benodigde vaardigheden om effectief te kunnen opereren in de wijk. 

Rotterdamse verkeersaso-aanpak
In 2025 heeft Handhaving twaalf bestuurlijke acties gepland om de verkeersoverlast aan te pakken. Deze acties zijn verspreid over alle stadsdelen, met nadruk op de hotspots. Tijdens deze acties werken boa’s en wijkhandhavers samen om weggebruikers staande te houden, te controleren en eventueel te beboeten. Het motorteam dirigeert bestuurders naar een controlepost. Na een waarneming schrijft de handhaver een boete uit. Nieuw in deze aanpak is de flexibele werkwijze: handhavers blijven niet meer urenlang op dezelfde plek staan, maar bewegen mee met de overlast. Zo voorkomen we dat overlastgevers een uur later een stuk verderop weer verder gaan. Handhaving werkt samen met de stadsmariniers, wijkraden, de politie en de afdelingen mobiliteit en veiligheid om heel ernstige overlast integraal aan te pakken. Tot op heden hebben zes acties plaatsgevonden waarvan drie in Noord (Crooswijkseweg, Maasboulevard, Rhijnspoorkade en Nesselande) en drie op Zuid (Spinozaweg, Zuiderparkweg, Strevelsweg, Maaskade en Laan op Zuid). Tot slot is er aandacht voor het verkennen van nieuwe handhavingsmogelijkheden door digitale geluidshandhaving of het mogelijk uitbreiden van de boa-bevoegdheden om op rijdend verkeer te handhaven. Na de zomer wordt het actieplan verkeersaanpak gedeeld. Hierin wordt de raad geïnformeerd over de nieuwe maatregelen om verkeersoverlast aan te pakken. 

Taxihandhaving
Het team Bikers handhaaft ’s nachts en in twee weekenden in de maand op de naleving van taxiregelgeving. Tussen januari en juli zijn 1.733 controles uitgevoerd. Daarbij is één RTX-vergunning ingetrokken. In het derde kwartaal van 2025 wordt de nieuwe taxiverordening ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd. De nieuwe taxiverordening geeft handhavers meer bevoegdheden om misstanden aan te pakken. Handhavers kunnen taxiorganisaties een last onder dwangsom opleggen wanneer meerdere leden zich binnen een jaar misdragen. Daarnaast kunnen handhavers voortaan sneller een RTX-vergunning intrekken op straat wanneer chauffeurs weigeren mee te werken aan een controle.

Zelfstandig arrestantenvervoer
Op basis van de positieve resultaten van de pilot arrestantenvervoer breidt de gemeente deze taak in 2025 uit naar alle handhavingsclusters. De pilot liep van april 2024 tot april 2025 en liet zien dat boa’s op een veilige en verantwoorde manier zelfstandig meewerkende verdachten kunnen vervoeren. Na afloop van de pilot is direct gestart met de implementatie. Deze uitbreiding heeft geleid tot aanzienlijk kortere responstijden: van gemiddeld 45 minuten naar 8 tot 15 minuten. 

In 2025 leidt de gemeente een nieuwe groep boa’s op. Ook wordt het aantal arrestantenvoertuigen uitgebreid naar drie voertuigen en verbeterd, bijvoorbeeld met glaswanden en betere bekleding. Deze aanpak zorgt ervoor dat boa’s sneller kunnen doorpakken bij aanhoudingen en de veiligheid op straat wordt versterkt.

Seksuele straatintimidatie
In 2025 zet de gemeente Rotterdam zich onverminderd in voor de aanpak van seksuele intimidatie. Om de handhaving te versterken, is het aantal opgeleide boa's verdubbeld van 13 naar 26. Deze boa's hebben gespecialiseerde trainingen gehad om effectief op te treden tegen seksuele intimidatie. Rotterdam heeft zulke trainingen ook verzorgd voor boa's van Utrecht, Arnhem, Tilburg, Almere, Dordrecht en Heerlen. De trainingen voor de boa's van Breda, Leiden en Alkmaar staan op het punt om te beginnen. Dit ter bevordering van een uniforme en effectieve handhaving van de nieuwe wetgeving op nationaal niveau.  

Rotterdam werkt samen met andere gemeenten, het Ministerie van Justitie en Veiligheid, het Openbaar Ministerie en de politie in een landelijke werkgroep. Om de huidige pilot te evalueren is Regioplan, een onafhankelijk onderzoeksbureau, ingeschakeld waar wij onze medewerking aan verlenen. De resultaten van de evaluatie worden mei 2026 verwacht. 

Om flexibel in te spelen op situaties wordt onderzocht hoe de gemeente met de StopApp en in afstemming met boa’s flexibeler kan handhaven op diverse locaties in de stad.

Aanpak overlast lachgas
In 2025 neemt de gemeente met het Actieplan Lachgas Rotterdam 2025-2026 acties en maatregelen om de overlast van lachgas in Rotterdam te verminderen. Deze acties en maatregelen moeten het bezit, gebruik en (tussen)handel van lachgas tegengaan. Het actieplan is inmiddels opgeleverd en momenteel in uitvoering.

Fietshandhaving
Om de overlast van verwaarloosde en foutgeparkeerde tweewielers terug te dringen, zet de gemeente extra in op verwijdering. De uitvoering hiervan wordt deels uitbesteed en de gemeente huurt extra ophaalcapaciteit in bij Rotterdam Inclusief. Het doel is om 26.000 overlastgevende tweewielers te verwijderen, wat 30% meer is dan het gemiddelde (19.000) over de periode 2021-2024. Op peildatum 22 juli waren al ongeveer 16.750 overlastgevende tweewielers verwijderd. Het inzetten van extra capaciteit heeft aantoonbaar effect. 

Financiële bijstellingen

Financiële bijstellingen Veilig € 606 
Technische wijzigingen, reserves, taakmutaties, kasschuiven en kleine bijstellingen € 606