Begroting 2026

Doel: Jongeren zonder achterstand

Paginanummer in website: 194

Doel: Jongeren zonder achterstand

 

Wat willen we bereiken?

De jeugd heeft een kansrijk toekomstperspectief 

  • De jeugd is ondersteund in zijn schoolsucces
  • De jeugd is ondersteund in zijn sociaal-emotionele vaardigheden
  • De jeugd groeit op in een positief pedagogisch opvoedklimaat
  • De jeugd wordt preventief ondersteund in het voorkomen van middelengebruik

De jeugd groeit veilig op 

  • De jeugd heeft een veilige omgeving met opvoedvaardige ouder(s)/verzorger(s)

De jeugd is mentaal gezond 

  • De jeugd wordt vroegtijdig, preventief en effectief ondersteund bij mentale problemen
  • De jeugd krijgt die ondersteuning zoveel mogelijk in zijn eigen leefomgeving
  • De jeugd krijgt ondersteuning passend bij de vraag

Wat gaan we daarvoor doen?

De jeugd heeft een kansrijk toekomstperspectief

  • We versterken de sociaalemotionele vaardigheden van kinderen en jongeren en de opvoedvaardigheden van ouders met goed onderbouwde en effectieve preventieve interventies. Dit gebeurt in alle gebieden en online via het Subsidiekader Jeugdpreventie: ‘Versterken en Voorkomen’
  • In 2024 is een nieuwe subsidieregeling beschikbaar gesteld voor informele leerondersteuning voor twee schooljaren. Het gaat om subsidies aan organisaties die huiswerkbegeleiding, examentraining en bijlessen verzorgen voor jonge Rotterdammers die niet van huis uit deze ondersteuning kunnen ontvangen.
  • De aangevraagde subsidies zijn hoger dan het beschikbare budget van € 800.000 voor de schooljaren 2024-2025 en 2025-2026. Er vindt tijdige beoordeling plaats van de aanvragen, zodat de aanvragende organisatie ruim voor het begin van het nieuwe schooljaar weet of ze de gevraagde subsidie krijgt.

De Jeugd groeit veilig op

  • Sinds 2018 kunnen Rotterdammers die dat nodig hebben Wmo-maatwerkondersteuning ontvangen, waarin ook een Wmo-gezinsarrangement is inbegrepen. Dit gezinsarrangement is bedoeld om kwetsbare ouders te ondersteunen bij hun taak als opvoeder van hun kinderen. Boven op de uren vanuit de Wmo is aanvullende zorg mogelijk om naast de Wmo ondersteuning ook lichte, laagfrequente, opvoedingsondersteuning te geven.
  • Met de nieuwe inkoop Wmo zijn de bestaande gezinsarrangementen (opvoedondersteuning) uitgebreid met kindergerichte ondersteuning. Daarnaast is het mogelijk een gezinsarrangement in te zetten voor Rotterdammers die te maken hebben met huiselijk geweld. Dit gebeurt volgens dezelfde systematiek: Wmo-ondersteuning + gezinsondersteuning.
  • Met de aanduiding ‘uitbreiding’ bij gezinsarrangementen wordt gedoeld op een hogere intensiteit van de bestaande gezinsarrangementen en uitbreiding met de doelgroep huiselijk geweld (aanbieders Wmo).

De jeugd is mentaal gezond

  • We organiseren passende preventieve interventies en ondersteuning, toegankelijk en bewezen effectief. Versterken sociaal emotionele vaardigheden en voorkomen psychosociale problematiek bij kinderen en jongeren. Dit doen we onder andere met inzet van het Schoolmaatschappelijk werk, CJG, Kinder- en jongerenwerk en het Subsidiekader Jeugdpreventie: ‘Versterken en Voorkomen’
  • We bevorderen toegankelijke jeugdhulp, passend bij de vraag, en van goede kwaliteit
  • We zorgen voor capabele, efficiënte hulpverleners.
  • We investeren in Schoolzorgteams zodat kinderen en hun ouders/gezinnen middels een goede signalering en zorgcoördinatie op de school - eerder en meer nabij – de ondersteuning en hulp kunnen krijgen die ze nodig hebben en die passend is bij hun ondersteuningsbehoefte.

Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming

  • Het doel van het Toekomstscenario is één samenhangend systeem en een mensgerichte keten, voor hulp en ondersteuning aan gezinnen en huishoudens waarin sprake is van onveiligheid of huiselijk geweld. Een wijkteam biedt hulp en ondersteuning aan kinderen, volwassenen, huishoudens en gezinnen. Zo nodig ondersteunt een regionaal veiligheidsteam het wijkteam. 
  • Vanuit het landelijk programmaplan werken Rijk, VNG, gecertificeerde instellingen, Veilig Thuis-organisaties, Raad voor de Kinderbescherming en cliëntvertegenwoordigers samen het Toekomstscenario uit. In april werd bekend dat het rijk geen middelen voor deze transitie heeft gereserveerd in de voorjaarsnota. Ondanks dit besluit houden de opdrachtgevers – de ministeries van VWS en J&V en de VNG – de koers richting het Toekomstscenario vast. De val van het kabinet heeft de landelijk besluitvorming wel vertraagd.
  • Op regionaal niveau is een governancestructuur ingericht, met aandacht voor een goede verbinding met de Hervormingsagenda Jeugd. Vanuit een meerjarig ontwikkel- en invoeringsproces worden door gemeenten, VTRR, de GI’s en RvdK uitwerkingsvraagstukken opgepakt. De gemeente Rotterdam is nauw betrokken op alle niveaus en werkt actief mee aan regionaal beproeven (‘proeftuin’): ervaringen uit de praktijk worden gebruikt voor verdere ontwikkeling, uitwerking en versteviging van beleid en uitvoering binnen de kind- en gezinsbeschermingsketen op zowel lokaal, regionaal als landelijk niveau. 
  • Voor het regionale traject zijn vanuit het Rijk middelen beschikbaar tot eind 2025. In hoeverre er middelen komen voor 2026 en volgende jaren is nog onbekend. In de tweede helft van 2025 werkt de gemeente scenario's uit voor voortzetting in 2026.
  • Op lokaal niveau wordt in samenhang met landelijke en regionale ontwikkelingen onderzocht wat nodig is om volgens de uitgangspunten van het Toekomstscenario te gaan werken.

Gecertificeerde instellingen

Een gecertificeerde instelling houdt zich bezig met jeugdbescherming en jeugdreclassering. Voor de Gecertificeerde Instellingen (GI’s) blijft het werven en behouden van personeel een uitdaging. Net als het terugdringen van het hoge ziekteverzuim. In 2024 heeft het verbeterplan van Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond (JBRR) een positief effect op de kwaliteit van het werk van jeugdbeschermers. Hierdoor verbeterde de KPI’s, was er terugloop van verzuim, minder wachtlijsten en meer capaciteit. In de eerste helft van 2025 is hierin een terugval te zien. JBRR werkt in 2025 vanuit een nieuwe organisatiestructuur aan een vernieuwd verbeterplan. Met als beoogd resultaat versterkte sturing op KPI’s, een leiderschapstraject en focus op werving door vast recruitment en het verminderen van verzuim door inzet op vitaliteit. De 3 GI’s binnen de regio hebben in 2024 de samenwerking geïntensiveerd en blijven deze samenwerking voortzetten. Dit blijkt onder andere uit de onderlinge verdeling van casuïstiek waardoor er ruimte ontstaat bij één van de GI’s om zaken op te nemen. Daarnaast werken GI's toe naar uniforme rapportages.

Jeugdbescherming

Arbeidsmarktkrapte, hoog ziekteverzuim, hoge personeelsuitstroom, een reorganisatie, het inwerktraject van nieuw personeel en de verlaging van de caseloadnorm. Dat zorgde ervoor dat nog niet alle jeugdigen een vaste jeugdbeschermer hadden bij JBRR. Sinds januari 2025 zijn deze zaken door tijdelijke extra inzet van capaciteit direct opgepakt en verdeeld in de reguliere teams.  De complexe en vaak zware casuïstiek in de regio legt een grote druk op de jeugdbeschermers.

De dalende trend in het aantal kinderbeschermingsmaatregelen in de jeugdbescherming zet in mindere mate door. De GI’s richten zich op het bieden van tijdige en passende hulp aan gezinnen. Wijkteams zetten in op vroege signalering en tijdige inzet van (specialistische) hulp en intensieve ondersteuning. Met als doel het voorkomen van jeugdbeschermingsmaatregelen. GI’s bieden als dat gewenst is consultatie en advies aan wijkteams ter ondersteuning van deze casuïstiek. GI’s richten zich voor 2025/2026 niet alleen op het voorkomen van maatregelen, maar ookOok op tijdige samenwerking met wijkteams om als dat mogelijk is, jeugdbeschermingsmaatregelen eerder af te sluiten door overdracht aan het wijkteam.

Jeugdreclassering

In 2024 was er een forse stijging van het aantal opgelegde maatregelen binnen de jeugdreclassering (JR). In 2025 lijkt deze stijging af te vlakken. De jeugdreclassering richt zich op ondersteuning van de jeugdige samen met het betrokken gezin en netwerk. Gericht op het verminderen van risico’s op delinquent gedrag, duurzame gedragsverandering en stabiliseren van de opvoedingssituatie. Met als doel goed herstel en het voorkomen van recidive. Een instroomteam voert bij nieuwe JR-zaken de wettelijke basistaken uit: opstarten dossier, aanvangsgesprekken, veiligheidsinschatting en eerste plan van aanpak. Zo wordt voorkomen dat zaken door de hoge instroom te lang blijven liggen. De arbeidsmarktkrapte, het inwerken van nieuw personeel en de zwaarte van de problematiek spelen ook bij JR een rol. Ook hier hebben de 3 GI’s de samenwerking geïntensiveerd en verdelen zij onderling casuïstiek. De werving van personeel is sterk gericht op jeugdreclasseringmedewerkers.

Jeugd(hulp) in het Strafrechtelijk Kader (JiSK)

In 2024 is met jeugdstrafrechtpartners een verdiepingsanalyse gestart. Daarbij is op bestuurlijk niveau betrokkenheid om de komende periode gezamenlijk de uitkomsten op te pakken, waaronder een set ketenbrede aanbevelingen.

Hoe meten we dat?

Indicatoren Realisatie 2022 Realisatie 2023 Realisatie 2024 Begroting 2025 Realisatie 2025 Begroting 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029

Collegetarget jeugdpreventie: Vanaf 2023 ronden jaarlijks gemiddeld 5.000 kinderen en jongeren (en/of hun ouders/verzorgers) een goed onderbouwde of bewezen effectieve preventieve jeugdinterventie af.

Nog niet te meten 5.602 8.375 5.000  1.999 (t/m juni 2025) 5.000      
27 Jongerenhubs gericht op talentontwikkeling 16 9 29 33   34      

Toelichting indicatoren

Target Jeugdpreventie

De gemeente rapporteert volgens het definitieboekje voor de collegetargets. Bij deze begrotingsherziening rapporteert de gemeente de realisatie over 2024 en de voortgang over 2025. De mijlpaal voor 2024 is met 8.375 deelnemers ruim behaald.

Daarnaast is te melden dat In de eerste 6 maanden van 2025 1.999 trajecten succesvol zijn afgerond bij aanbieders die meer dan € 100.000 subsidie ontvangen. Dat is vergelijkbaar met de halfjaarcijfers van 2024 met 2.083 afgeronde trajecten. Het gaat bijvoorbeeld om interventies die de jeugd en/of hun ouders ondersteunen in het ontwikkelen van sociaal-emotionele vaardigheden en opvoedvaardigheden.

Jongerenhubs

Het college wil jongeren meer ruimte geven. Daarom zet het college in op de realisatie van de jongerenhubs. Dit zijn plekken voor en door jongeren voor ontmoeting, talentontwikkeling en jeugdparticipatie. In de afgelopen twee jaar zijn 30 hubs geopend.  In Q4 2025 worden nog 3 jongerenhubs geopend en in Q1 2026 wordt de laatste jongerenhub geopend.