Begroting 2026
Financiën
Paginanummer in website: 200Financiën
Bijstellingen Zorg, welzijn en wijkteams | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | |
Kasschuif doorontwikkeling ICT Zorg | Kasschuiven | 300 | -300 | - | - | - |
Kasschuif Wet Maatschappelijke Ondersteuning | Kasschuiven | 1.154 | -512 | -642 | - | - |
Frictiekosten transformatie gesloten jeugdhulp | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -0 | -0 | - | - | - |
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | 11.200 | - | - | - | - |
Lobby Wet Maatschappelijke Ondersteuning | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -20.000 | - | - | - | - |
Preventie met gezag | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -0 | -0 | - | - | - |
Rijksbijdrage Domein-Overstijgend Samenwerken | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -0 | - | - | - | - |
Rijksbijdrage Gemeentelijke Hulp Gedupeerden Toeslagenproblematiek | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -0 | - | - | - | - |
Rijksbijdrage Nationaal Programma Rotterdam Zuid | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | - | -0 | - | - | - |
Tekort Jeugdhulp Lokaal | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -11.300 | - | - | - | - |
Vastgoedtransitie gesloten Jeugdhulp | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -0 | -0 | - | - | - |
Bestemmingsreserve Blokhuismiddelen | Reserves | -0 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bestemmingsreserve Locatieontwikkeling | Reserves | -0 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Aanpassen regeling dienstverlening aan huis | Taakmutatie | - | -88 | -88 | -88 | -88 |
Beschermd wonen | Taakmutatie | -6.055 | -6.055 | -6.055 | -6.055 | -6.055 |
Eigen bijdrage jeugdzorg | Taakmutatie | - | - | - | 11.118 | 11.118 |
Groeipad maatregelen Hervormingsagenda | Taakmutatie | -0 | -23.199 | -20.828 | -0 | -0 |
Hervormingsagenda jeugd | Taakmutatie | -0 | -2.019 | -1.664 | -1.618 | -2.803 |
Hulpmiddelen Wmo | Taakmutatie | - | -448 | - | - | - |
Indexeren opbrengst Hervormingsagenda | Taakmutatie | -0 | -0 | -0 | 21.658 | 21.658 |
Jeugdhulp kinderen in een AZC | Taakmutatie | -55 | -55 | -55 | -55 | -55 |
Kinderopvang pleegouders | Taakmutatie | -89 | -92 | -92 | -92 | -92 |
Maatschappelijke opvang | Taakmutatie | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 |
Nationaal Actieplan Dakloosheid | Taakmutatie | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Problematiek alleenverdieners | Taakmutatie | -216 | - | - | - | - |
Sturen op trajectduur jeugdzorg | Taakmutatie | -0 | -0 | -0 | 2.900 | 2.900 |
Tekorten jeugdzorg voor rekening Rijk | Taakmutatie | -19.177 | -19.814 | -19.814 | -19.814 | -19.814 |
Vrouwenopvang | Taakmutatie | -4 | -3 | -3 | -3 | -3 |
Technische wijzigingen | Technische wijzigingen | -1.035 | -44.981 | -42.298 | -41.946 | -42.071 |
Totaal bijstellingen 2e herziening / Begroting 2026 Zorg, welzijn en wijkteams | -45.233 | -97.522 | -91.496 | -33.951 | -35.260 |
Toelichting financiële bijstellingen
Kasschuif Wmo
Met deze kasschuif wordt de begroting van het programma voor de jaren 2025 tot en met 2027 geactualiseerd.
Kasschuif doorontwikkeling ICT Zorg
Een deel van de doorontwikkelingskosten van de ICT voor de zorgketen die gepland waren in 2025 schuift door naar 2026.
Frictiekosten transformatie gesloten jeugdhulp (SPUK)
Het Rijk heeft middelen beschikbaar gesteld voor frictiekosten waarmee de transformatie van de gesloten jeugdhulp gerealiseerd kan worden. Deze middelen zijn bedoeld voor de af- en ombouw van de gesloten jeugdhulp. De verwachte baten en lasten bedragen in 2025 € 31,3 mln en in 2026 € 15,7 mln. Voor 2025 was dit al voor € 30,4 mln begroot en nu vindt een bijstelling plaats voor € 900.000. De bijstelling voor 2026 was nog niet begroot en is € 15,7 mln. Omdat zowel de baten als de lasten worden begroot is de bijstelling per saldo € 0.
Vastgoedtransitie gesloten Jeugdhulp (SPUK)
Het Rijk heeft via een specifieke uitkering (SPUK) geld beschikbaar gesteld voor de transformatie naar meer kleinschalige woonvormen voor de jeugdhulp. De verwachte baten en lasten bedragen in 2025 € 11,1 mln en in 2026 € 731.000. De benodigde bijstelling hiervoor is € 1,9 mln meer budget in 2025 en € 852.000 minder budget in 2026. Omdat zowel de baten als de lasten worden begroot is de bijstelling per saldo € 0.
Preventie met Gezag
Het Rijk heeft via een specifieke uitkering (SPUK) geld beschikbaar gesteld voor activiteiten om problemen van jongeren in een vroeg stadium te signaleren en te voorkomen dat zij doorgroeien in een criminele carrière. Met deze bijstelling worden de baten en lasten opgehoogd met € 6,4 mln in 2025 en in 2026 met € 2,3 verlaagd. Per saldo is de bijstelling daardoor € 0.
Meevaller definitieve eindafrekening GRJR 2024
Dit betreft een incidentele meevaller van € 11,2 mln vanwege het definitieve rekeningresultaat 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) waarover de raad al eerder is geïnformeerd.
Lobby Wet maatschappelijke ondersteuning
Bij het Coalitieakkoord 2022 is een lobbyreeks richting het Rijk opgenomen om het tekort op de Wmo op te lossen. De tegemoetkoming vanuit het Rijk is echter lager dan de reeks die hiervoor in de begroting voor 2025 is opgenomen. Deze bedroeg € 36,8 mln in 2025. Het Rijk heeft bij de meicirculaire aanvullende middelen voor de Hervormingsagenda Jeugd toegekend (zie onder taakmutaties). De toegekende middelen deskundigencommissie van Ark zijn voor 2025 gebruikt voor de Lobbyreeks Wmo. Het restant van de lobbyreeks bedraagt in 2025 € 20 mln. De verwachting is niet dat hiervoor nog middelen vanuit het Rijk worden ontvangen. De lobbyreeks voor 2025 komt daarom te vervallen. Voor de jaren 2026 en verder bedraagt de openstaande reeks € 38,3 mln.
Rijksbijdrage Gemeentelijke Hulp Gedupeerden Toeslagenproblematiek
Het Rijk heeft geld beschikbaar gesteld om gedupeerden van de Toeslagenaffaire te helpen (€ 43,4 mln in 2025). Zowel de baten als de lasten worden hiermee opgehoogd, per saldo is de bijstelling daardoor € 0.
Rijksbijdrage Nationaal Programma Rotterdam Zuid
Het Rijk heeft geld beschikbaar gesteld voor het onderdeel Children’s Zone binnen het project Regiodeal. Dit bedrag is € 1,2 mln in 2026. Zowel de baten als de lasten worden hiermee opgehoogd. Per saldo is de bijstelling daardoor € 0.
Tekort Jeugdhulp Lokaal
De hogere lasten bij Jeugdhulp lokaal zijn het gevolg van de beoogde verschuiving van regionale jeugdhulp naar lokale jeugdhulp. De lasten voor de dagprogramma’s zijn hoger. Hier tegenover staat een daling op regionale daghulp en ambulante hulp. De stijgende kosten per kind komen door een langere looptijd van de arrangementen en de doorstroom naar onderwijs, hierdoor blijven kinderen langer in de zorg. Daarnaast is een verschuiving zichtbaar van Specialistische Geestelijke Gezondheidszorg (SGGZ) naar lichtere vormen van zorg via de zogeheten Knooppunten. Het aantal kinderen in de SGGZ neemt iets af en het aantal verwijzingen via de Knooppunten neemt toe. Maar door toenemende kosten per kind levert dit niet de gewenste verschuiving op in geld.
Domein overstijgend samenwerken
Het Rijk heeft voor 2025 € 577.000 toegekend voor het project Domein overstijgend samenwerken. Het doel is betere zorg thuis bieden, waardoor zorg in verpleeghuizen en andere zorginstellingen kan worden uitgesteld of voorkomen. Zowel de baten als de lasten worden begroot, daardoor is de bijstelling per saldo € 0.
Bestemmingsreserve Blokhuismiddelen
Op de bestemmingsreserve Blokhuismiddelen vinden verschillende mutaties plaats:
- De begrote onttrekking van € 1,5 mln voor de realisatie van locatie Capelsebrug wordt teruggedraaid. De investering voor de tijdelijke huisvesting Capelsebrug gaat niet in een keer ten laste van de reserve maar wordt bij oplevering geactiveerd. Het bedrag van € 1,5 mln wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Locatieontwikkelingen voor de dekking van de toekomstige kapitaallasten.
- In 2026 wordt € 2,4 mln onttrokken voor dekking van de uitgaven die nodig zijn om de business case Wonen Eerst uit te voeren.
- Voor de inzet op bankslapers wordt in 2025 € 750.000 en in 2026 € 1,75 mln onttrokken.
Bij deze mutaties worden zowel baten als de lasten aangepast, per saldo is de bijstelling daardoor € 0.
Bestemmingsreserve Locatieontwikkelingen kwetsbare doelgroepen
Op de bestemmingsreserve Locatieontwikkelingen kwetsbare doelgroepen vinden verschillende mutaties plaats:
- De begrote onttrekking van € 1,5 mln voor de realisatie van locatie Capelsebrug wordt teruggedraaid in verband met onttrekking ter dekking van kapitaallasten in latere jaren.
- Vanuit de bestemmingsreserve Blokhuismiddelen en de incidentele meevaller integratie uitkering Beschermd Wonen wordt € 1,7 mln toegevoegd aan de bestemmingsreserve Locatieontwikkelingen ter dekking van kapitaallasten voor de locatie Capelsebrug in latere jaren.
- In 2025 wordt € 3,6 mln toegevoegd aan de bestemmingsreserve Locatieontwikkelingen vanuit de incidentele meevaller integratie uitkering Beschermd wonen.
- Voor een meerjarig knelpunt in de indexatie wordt van 2026 tot 2029 jaarlijks € 435.000 onttrokken.
- Voor dekking van een deel van de uitgaven die nodig zijn voor de uitvoering van Wonen Eerst wordt in 2026 € 1,2 mln en in 2027 € 398.000 onttrokken.
Bij deze mutaties worden zowel baten als de lasten aangepast, per saldo is de bijstelling daardoor € 0.
Taakmutaties en Gemeentefondsmutaties
Er zijn verschillende aanpassingen in het budget door taakmutaties die het Rijk via gemeentefondsmutaties uitkeert. De baten hiervoor staan op het programma Algemene Middelen. Het gaat om de volgende wijzigingen:
- Hervormingsagenda Jeugd
Voor de Hervormingsagenda Jeugd zijn door het Rijk middelen beschikbaar gesteld. Per saldo wordt de begroting opgehoogd met € 2,0 mln in 2026 oplopend naar € 2,8 mln vanaf 2029. - Tekorten jeugdzorg voor rekening Rijk
Op advies van de deskundigencommissie Van Ark wordt het structurele tekort in het budget voor jeugdzorg op basis van het feitelijk uitgavenniveau 2024 in gelijke delen verdeeld over Rijk en gemeente. Rotterdam ontvangt daarvoor € 19,2 mln in 2025 en € 19,8 mln vanaf 2026. - Groeipad maatregelen Hervormingsagenda
De commissie Van Ark heeft geadviseerd het groeipad van de maatregelen van de Hervormingsagenda te verzachten. Hiervoor ontvangt Rotterdam in 2026 een bedrag van € 23,2 mln en in 2027 een bedrag van € 20,8 mln. - Eigen bijdrage jeugdzorg
Het Rijk heeft besloten een eigen bijdrage in te voeren voor jeugdzorg per 1 januari 2028. Voor Rotterdam is hiervoor een bedrag van € 11,1 mln aan baten ingeboekt vanaf 2028. - Sturen op trajectduur jeugdzorg
Rijk en gemeenten gaan met de sector afspraken maken over hoe ze beter kunnen sturen op trajectduur. Deze maatregel moet jaarlijks € 2,9 mln opleveren vanaf 2028. - Indexeren opbrengst hervormingsagenda
De besparingsopgave van de hervormingsagenda Jeugd is in prijs- en volumepeil 2019 ingeboekt. Het Rijk veronderstelt een hogere besparing aangezien prijs en volume sinds 2019 zijn gestegen. De omvang van de besparingsopgave is jaarlijks toegenomen met € 21,7 mln vanaf 2028. - Hulpmiddelen Wmo
Het scheiden van wonen en zorg in de Wet langdurige zorg (Wlz) leidt bij gemeenten tot meerkosten. Deze meerkosten worden gedekt vanuit de Wlz. De compensatie voor 2025 is verwerkt bij de Voorjaarsnota 2024 van het Rijk. De compensatie voor 2026 bedraagt voor Rotterdam € 448.000. - Aanpassen regeling dienstverlening aan huis
Vanaf 1 januari 2026 valt het persoonsgebonden budget (pgb) niet meer onder de Regeling dienstverlening aan huis (RDAH). Dit kan ertoe leiden dat het pgb budget van de budgethouder niet toereikend is. Rotterdam ontvangt hiervoor vanaf 2026 structureel een rijksbijdrage van € 88.000.. - Maatschappelijke opvang en OGGz
Dit is een herverdeling van de gelden aan alle gemeenten. - Vrouwenopvang
Dit is een herverdeling van de gelden aan alle gemeenten. - Jeugdhulp kinderen in een AZC
Dit is een herverdeling van de gelden aan alle gemeenten. - Nationaal Actieplan Dakloosheid
Dit is een herverdeling van de gelden aan alle gemeenten. - Beschermd Wonen (IU)
Dit betreft de loon- en prijsbijstelling van de gelden die de gemeente krijgt voor beschermd wonen. Voor 2025 is dit een incidentele meevaller omdat de begroting eerder al op prijspeil 2025 is gebracht. - Kinderopvang pleegouders
Het Rijk stelt gelden beschikbaar voor de bijdrage voor de kosten die pleegouders maken voor kinderenopvang en buitenschoolse opvang van hun pleegkinderen.
Problematiek alleenverdieners
Vanuit het Rijk zijn voor 2025 middelen beschikbaar gesteld voor uitvoering van de tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek. Via deze regeling verstrekt gemeenten in 2025-2027 een vaste tegemoetkoming aan alleenverdienershuishoudens die door een ongunstige samenloop van regelingen te weinig toeslagen ontvangen en daardoor een inkomen onder het bestaansminimum hebben. De rijksbijdrage is bedoeld voor het verstrekken van de compensatie aan huishoudens, implementatie en uitvoering binnen de gemeentelijke organisatie. Voor 2025 gaat het om een totaalbedrag van € 1,3 mln, waarvan € 1,1 mln betrekking heeft op het programma Werk & Inkomen. Daarnaast is een bedrag van € 216.000 budget toegekend aan het programma Zorg, welzijn en wijkteams.
Technische wijzigingen
In dit programma zijn er diverse technische wijzigingen.
- De budgetten zijn vanaf het jaar 2025 geactualiseerd naar het prijspeil 2025. Daarnaast zijn de loonbudgetten vanaf 2024 bijgesteld met 0,93% naar aanleiding van de cao 2024. Nadere informatie is opgenomen bij Grondslagen.
- Door het centraliseren van afdelingen en herzien van de verdeelsleutels zijn er ten opzichte van de Eerste herziening 2025 budgetverschuivingen ontstaan tussen de programma’s Armoede, schuldhulpverlening, inburgering en samenleving, Cultuur, Onderwijs, Sport en recreatie, Volksgezondheid, Werk en inkomen en Zorg, welzijn en wijkteams. Voor Programma Zorg, Welzijn en Wijkteams heeft dit een effect van € 399.000 in 2025 en € 770.000 vanaf 2026.
- Vanuit het programma Bestaande stad wordt de dekking van toekomstige kapitaallasten uit investeringskredieten (uit de Eerste herziening 2025 ) overgeheveld naar de opdrachtgevende programma’s. Voor het programma Zorg, Welzijn en Wijkteams heeft dit een effect van € 442.000 in 2025 tot € 860.000 in 2029.
- Budgetoverheveling EU-arbeidsmigranten
Het Rijk heeft geld beschikbaar gesteld voor EU-arbeidsmigranten. Gedeeltelijk wordt dit uitgevoerd via het Programma Zorg, Welzijn en Wijkteams. Hiervoor wordt budget ontvangen vanuit Programma Veilig (van € 214.000 in 2025 oplopend tot € 622.000 in 2027). - Vanuit het Programma Zorg, Welzijn en Wijkteams is vanaf 2026 € 700.000 budget overgeheveld naar het Programma Volksgezondheid. Dit geld is bedoeld voor de activiteiten van het Service & Contactcentrum en Communicatie (Centrum Jeugd en Gezin) wordt uitgevoerd vanuit de basisopdracht Jeugdgezondheidszorg in plaats van het aanvullend pakket.
- Overige technische wijzigingen (€ 871.000 in 2025 tot -€ 446.000 in 2029).
Overzicht baten en lasten
Saldo Zorg, welzijn en wijkteams incl. reserveringen | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | |
Baten exclusief reserves | 91.165 | 196.654 | 119.692 | 89.740 | 104.609 | 104.609 | |
Bijdragen rijk en medeoverheden | 81.618 | 188.866 | 111.766 | 81.815 | 96.683 | 96.683 | |
Overige baten | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige opbrengsten derden | 9.544 | 7.788 | 7.925 | 7.925 | 7.925 | 7.925 | |
Lasten exclusief reserves | 1.104.841 | 1.281.365 | 1.206.306 | 1.108.885 | 1.056.834 | 1.060.025 | |
Apparaatslasten | 137.833 | 143.237 | 121.169 | 118.113 | 116.440 | 116.590 | |
Inhuur | 6.296 | 8.487 | 975 | 975 | 975 | 975 | |
Overige apparaatslasten | 2.436 | 3.110 | 2.981 | 2.964 | 2.941 | 2.941 | |
Personeel | 129.100 | 131.640 | 117.212 | 114.173 | 112.524 | 112.674 | |
Overige verrekeningen | 10.175 | 293 | 160 | 749 | 749 | 749 | |
Overige verrekeningen | 10.175 | 293 | 160 | 749 | 749 | 749 | |
Programmalasten | 956.832 | 1.137.835 | 1.084.977 | 990.024 | 939.646 | 942.687 | |
Financieringslasten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 168.739 | 235.593 | 174.302 | 153.792 | 154.288 | 155.890 | |
Overige programmalasten | 127 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Sociale uitkeringen | 428.975 | 469.976 | 498.490 | 498.788 | 454.707 | 455.939 | |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 358.891 | 432.265 | 412.185 | 337.444 | 330.650 | 330.857 | |
Saldo voor vpb en reserveringen | -1.013.676 | -1.084.711 | -1.086.614 | -1.019.145 | -952.226 | -955.416 | |
Saldo voor reserveringen | -1.013.676 | -1.084.711 | -1.086.614 | -1.019.145 | -952.226 | -955.416 | |
Reserves | 19.338 | -1.812 | 7.339 | 1.133 | 435 | 435 | |
Onttrekking reserves | 32.638 | 1.771 | 7.339 | 1.133 | 435 | 435 | |
Bestemmingsreserve Bestrijding eenzaamheid ouderen | 0 | 1.021 | 1.239 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Blokhuismiddelen | 0 | 750 | 4.150 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Frictiekosten op afstand zetten LCC's | 0 | 0 | 300 | 300 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Menselijke Maat | 839 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve tweedelijns WMO en Jeugdhulp | 31.739 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Locatieontwikkelingen kwetsbare doelgroepen | 0 | 0 | 1.650 | 833 | 435 | 435 | |
Toevoeging reserves | -13.300 | -5.084 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve tweedelijns WMO en Jeugdhulp | -10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Locatieontwikkelingen kwetsbare doelgroepen | -3.300 | -5.084 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrijval reserves | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Blokhuismiddelen | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -994.338 | -1.086.524 | -1.079.275 | -1.018.012 | -951.791 | -954.981 |
Toelichting overzicht baten en lasten
Baten
De baten op het Programma Zorg, Welzijn en Wijkteams bestaan voornamelijk uit:
- De in het coalitieakkoord genoemde lobby richting het Rijk over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo).
- De eigen bijdrage voor de huishoudelijke hulp Wmo.
- Bijdragen van regiogemeenten voor de uitvoering van de Gemeenschappelijke regeling Jeugdzorg Rijnmond (GRJR).
- De eigen bijdragen voor Wmo-maatwerkvoorzieningen.
Lasten
De gemeente zet eigen personeel in voor jeugdhulp, toegang tot de Wmo, beleid en zorginkoop en de aanpak van huiselijk geweld. Het grootste deel van de programmalasten besteedt de gemeente aan sociale uitkeringen en subsidies en inkomensverstrekking. Bij sociale uitkeringen gaat het om de inkoop van ondersteuningsarrangementen binnen de Wmo 2015 en de Jeugdwet. Subsidies gaan naar instellingen die werkzaamheden uitvoeren voor specialistische jeugdhulp en naar instellingen voor de maatschappelijke opvang.
Reserves
De grootste bestemmingsreserve die binnen het programma wordt gebruikt is de Bestemmingsreserve Blokhuismiddelen. Deze bestemmingsreserve dient voor extra inzet voor brede aanpak van dak- en thuisloosheid.
Meerjarig verloop
Zowel in de baten als de lasten zitten grote fluctuaties, die vooral te verklaren zijn door de verlaging in de meerjarige budgetten. Dit komt door de bezuinigingsmaatregelen Bestuursopdracht Zorg, de regionale Bestuursopdracht Kostenbeheersing (jeugdzorg), de eigen bijdrage van de Wmo en door het Rijk opgelegde besparingsopgaven vanaf 2028.
Programma en Rotterdamse taakvelden
Saldo programma Zorg, welzijn en wijkteams/Rotterdams taakveld | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 |
Zorg, welzijn en wijkteams | -1.086.524 | -1.079.275 | -1.018.012 | -951.791 | -954.981 |
6.1.a - Samenkracht en burgerparticipatie | -121.209 | -126.712 | -120.223 | -120.345 | -120.395 |
6.2 - Wijkteams en Wmo-loketten | -162.127 | -166.405 | -168.252 | -163.944 | -163.944 |
6.6 - Maatwerkvoorziening (Wmo) | -18.323 | -19.889 | -18.991 | -18.997 | -18.997 |
6.71b - Begeleiding (WMO) | -149.103 | -135.682 | -136.471 | -136.844 | -136.844 |
6.71d.a ¿ Overige maatwerkarrangementen (WMO) | -18.015 | 22.022 | 28.395 | 31.781 | 30.018 |
6.72a - Jeugdhulp begeleiding | -7.441 | -7.785 | -7.792 | -7.792 | -7.792 |
6.72b - Jeugdhulp behandeling | -50.849 | -41.207 | -40.965 | -40.936 | -40.936 |
6.72c - Jeugdhulp dagbesteding | -4.271 | -4.603 | -3.993 | -3.993 | -3.993 |
6.72d - Jeugdhulp zonder verblijf overig | -24.957 | -45.889 | -46.919 | 7.435 | 6.043 |
6.73b - Gezinsgericht | -4.499 | -4.634 | -4.634 | -4.634 | -4.634 |
6.73c - Jeugdhulp met verblijf overig | -177.952 | -195.860 | -146.133 | -145.592 | -145.592 |
6.74a - Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | -13.937 | -14.595 | -14.595 | -14.595 | -14.595 |
6.81a - Beschermd wonen (WMO) | -168.923 | -185.737 | -187.815 | -189.376 | -189.473 |
6.81b - Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | -116.284 | -111.169 | -108.626 | -103.005 | -102.894 |
6.82a - Jeugdbescherming | -48.635 | -41.128 | -40.997 | -40.954 | -40.954 |
Reserves
Onder dit programma vallen de volgende reserves:
Begroting bestemmingsreserves Zorg, welzijn en wijkteams | 31-12-2025 | 31-12-2026 | 31-12-2027 | 31-12-2028 | 31-12-2029 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zorg, welzijn en wijkteams | 13.923 | 6.884 | 6.051 | 5.616 | 5.181 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Bestrijding eenzaamheid ouderen | 1.339 | 100 | 100 | 100 | 100 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Blokhuismiddelen | 4.200 | 50 | 50 | 50 | 50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Locatieontwikkelingen kwetsbare doelgroepen | 8.384 | 6.734 | 5.901 | 5.466 | 5.031 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Toelichting reserves
Bestemmingsreserve Bestrijding eenzaamheid ouderen
Bij de eerste herziening 2026 wordt bepaald hoe het resterende bedrag ingezet zal worden.
Bestemmingsreserve Blokhuismiddelen
De einddatum van de reserve is aangepast van 31 december 2024, naar 31 december 2026, omdat de realisatie van duurzame extra woonplekken de nodige tijd vergt. Bij de eerste herziening 2026 wordt bepaald hoe het resterende bedrag ingezet zal worden.