Begroting 2026

Voortgang Tweede herziening 2025

Paginanummer in website: 192

Voortgang Tweede herziening 2025

 

Jeugdpreventie

Collegetarget Jeugdpreventie: vanaf 2023 ronden jaarlijks gemiddeld 5.000 kinderen en jongeren (en/of hun ouders/verzorgers) een goed onderbouwde of bewezen effectieve preventieve jeugdinterventie af. 

Realisatie 2024: 8.375

Mijlpaal 2025: 5.000 

Realisatie tot en met juni 2025: 1.999

Het aantal succesvol afgeronde preventieve jeugdinterventies laat een stijgende lijn zien. In 2024 is het beoogde aantal van 5.000 deelnemers ruim overschreden met een realisatie van 8.375. En voor 2025 liggen de aantallen op een vergelijkbaar niveau als bij de halfjaarrapportage van 2024. Dit succes is te doordat er binnen de bestaande kaders meer goed onderbouwde en bewezen effectieve interventies zijn aangevraagd bij de gemeente. En dat deze vervolgens ook volgens afspraak zijn uitgevoerd.

Preventieve ondersteuning jeugd

De uitvoering van het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol en andere drugs 2023-2027 is onderdeel van het subsidiekader Jeugdpreventie en ligt op schema. De onderstaande bereik-resultaten in het eerste halfjaar van 2025 zijn in lijn met de gestelde bereik-doelstellingen voor 2025. In het kort: 

  • Op alle instellingen voor speciaal voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs en op alle mbo-scholen met niveau 1 en 2 worden gezondheidscoaches ingezet. Doel voor 2025 is dat 184 jongeren een traject volgen.  In het eerste half jaar hebben 97 jongeren een individueel traject gevolgd en daarmee hulp gekregen bij hun problematische gebruik.
  • In 2025 is het doel dat er 8 ouderbijeenkomsten worden georganiseerd. Hiervan hebben er al 7 plaatsgevonden waarbij 175 ouders ondersteund zijn in het bespreekbaar maken van middelengebruik met hun kinderen.
  • In 2025 is het doel dat 165 professionals binnen de jeugdhulp, bij de wijkteams en binnen het jeugd- en jongerenwerk zijn getraind in het vroegtijdig signaleren van mogelijk problematisch gebruik. In het eerste half jaar zijn 83 professionals getraind. Hierdoor is aandacht besteed aan mogelijke alcohol- en/of drugsproblematiek binnen 1.245 huishoudens waarmee deze professionals contact hebben.
  • De drugstestservice is in het eerste half jaar 24 keer op donderdagavonden open geweest: 14 keer met een enkele bezetting en 10 keer met een dubbele bezetting. 553 bezoekers hebben hun drugs laten testen. 65% van de aangeboden samples was MDMA/XTC. Daarnaast werden samples aangeboden waarvan 10% 3-MMC (ook wel ‘miauw’ genoemd), 5% 2c-b, 4% cocaïne, 3% amfetamine/speed en 13% ‘overige-middelen’ bleken te zijn. 

In het najaar van 2025 ontvangt de gemeenteraad een voortgangsbrief over het programma Alcohol en andere drugs. Met daarin uitgebreidere informatie over de bereikte resultaten vanaf 2023 tot en met het eerste halfjaar van 2025.

Schoolmaatschappelijk werk, Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en Schoolzorgteams 

Het schoolmaatschappelijk werk en CJG verwijzen naar het preventieve aanbod. Daarmee dragen zij bij aan het bereik van de preventieve interventies van het subsidiekader Jeugdpreventie. Het schoolmaatschappelijk werk heeft een rol in schoolzorgteams en korte lijnen met het CJG. Daardoor zijn signalen en zorgen van ouders en het schoolteam over kinderen normaler. Zo regelt het schoolmaatschappelijk werk (SMW) dat het preventieve wijknetwerk signalen oppakt, waarvoor geen jeugdzorg nodig is.  

In 2025 is op 123 schoollocaties een schoolzorgteam actief. Het schoolzorgteam bestaat uit: een wijkteammedewerker, de schoolcontactpersoon van het samenwerkingsverband, het schoolmaatschappelijk werk en de intern begeleider van de school.
Voor de aanvullende uren schoolmaatschappelijk werk in de schoolzorgteams is een structurele financieringsafspraak gemaakt. In het eerste halfjaar van 2025 is daaraan gewerkt met de schoolbesturen primair onderwijs. In de sectorkamer van juni 2025 is besloten dat de aanvullende uren vanaf 2026 onderdeel zijn van de reguliere subsidie SMW voor het primair onderwijs. En in 2026 en 2027 is de eigen bijdrage van schoolbesturen primair onderwijs 19% over de totaal aangevraagde uren. Tussentijds worden de nieuwe integrale subsidieregeling schoolmaatschappelijk werk en de eigen bijdrage van de schoolbesturen geëvalueerd. Op basis van de resultaten van deze evaluatie maakt de gemeente vanaf 2028 financiële vervolgafspraken met de schoolbesturen.

Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) heeft ook in 2025 subsidie ontvangen. Dit is voor de verdere versterking van de samenwerking met de andere zorgprofessionals in de school. Per school wordt gekeken welke inzet goed is voor het versterken van de aansluiting tussen CJG en het zorgnetwerk rond de school. Hulp aan kinderen is zo sneller en passender te regelen. In 2025 wordt ingezet op uitbreiding van deze inzet naar maximaal 20 scholen.

Bestuursopdrachten in het Zorgdomein

Bestuursopdracht Zorg (BOZ)   

De Bestuursopdracht Zorg is voor het bedenken van oplossingen voor een toekomstbestendige zorg: het remmen van de groeiende vraag naar zorg en de daarbij oplopende (gemeentelijke) zorguitgaven. 

Binnen de Bestuursopdracht Zorg zijn diverse maatregelen ingevoerd om de oplopende zorguitgaven te dempen. De verwachting is dat de maatregelen voldoende effect hebben om binnen begroting te blijven. De gemeente blijft de effecten van de maatregelen monitoren. Dat gebeurt met kwantitatieve data en door gesprekken met medewerkers in de uitvoering en zorgaanbieders. De gemeenteraad wordt over de voortgang geïnformeerd via een bijlage bij de monitor voor het programma Zorg, Welzijn en Wijkteams (ZWW).

Een stevige sociale basis die aansluit op de gemeenschapskracht, is noodzakelijk voor een blijvend gezond en veerkrachtig Rotterdam. En speelt een belangrijke rol in het beheersbaar houden van zorggebruik. De gemeente is in gesprek met bewoners, informele organisaties en gecontracteerde en gesubsidieerde initiatieven. De gesprekken gaan over wat nodig is voor deze stevige sociale basis en hoe de gemeente kan faciliteren. 

De gemeente gaat door met de pilots bestaanszekerheid in Bloemhof en Schiebroek in 2025. Het eerste halfjaar stond in het teken van het in kaart brengen van de geleerde lessen van de aanpak. Het tweede halfjaar ligt de aandacht op hoe de aanpak een vast onderdeel wordt in de reguliere processen. De aanpak zorgt voor betere samenwerking tussen partijen in de wijk. Het college neemt in het najaar 2025 een besluit over mogelijk opschalen naar andere wijken. Op 8 juli 2025 was er een informatief werkbezoek van de 6 betrokken wethouders in Bloemhof ter voorbereiding op dit besluit.

Met een campagne begin 2025 vroeg de gemeente in samenwerking met VWS-aandacht voor veranderingen in de zorg. Er komt in het najaar een vervolg op de campagne ‘Praat vandaag over morgen010’. Deze campagne laat mensen nadenken over het ouder worden.

Ook voor zorgprofessionals is speciale aandacht. De gemeente richt zich op het beter en slimmer inzetten van de capaciteit. Het doel: Rotterdammers beter helpen en dat zorg beschikbaar is voor wie die het hardst nodig hebben. Hiervoor zijn bijeenkomsten en trainingen georganiseerd en deelt de gemeente-ervaringsverhalen via interne kanalen. 

Regionale Bestuursopdracht Kostenbeheersing (RBOK)

De aanleiding voor de opdracht RBOK is de financiële overschrijding op de specialistische jeugdzorg in 2023. Bestuurders besloten om een regionale bestuursopdracht kostenbeheersing (RBOK) op te stellen. Deze opdracht is gestart in 2024 en moet leiden tot een besparing van uiteindelijk € 54 mln voor de gemeente Rotterdam in 2028. Voor gemeente Rotterdam is dit onvoldoende om binnen de financiële kaders te blijven en daarom is de taakstelling uitgebreid met een extra Rotterdamse ambitie.

De RBOK wordt in regionaal verband uitgevoerd en op totaalniveau gemonitord. Binnen de RBOK zijn ruim 20 maatregelen geformuleerd die zich richten op de clusters arrangementensystematiek, passend zorgaanbod, passende zorgvraag en randvoorwaarden. In de regionale opdracht wordt intern minimaal tweemaandelijks gemonitord hoe de kosten zich ontwikkelen ten opzichte van de begroting. En of de maatregelen daarmee het gewenste impact hebben. De financiële effecten van de RBOK moeten tot uiting komen in neerwaartse druk op de voortdurende uitgavenstijging van de regionaal ingekochte jeugdhulp. Als dit in de realisatiecijfers tot uiting komt, werkt het ook positief door in de begrotingsadviezen die de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) aan Rotterdam geeft. 

Ouderen 

Samen met de partners wordt gewerkt aan de uitvoering van de actieagenda Goud voor Oud, waaronder de collegeprioriteiten als zorg- en wijkrestaurants, huismeesters, Thuisplusflats en een dementievriendelijke stad. 
Deze collegeperiode is ruim € 2 mln beschikbaar voor de subsidieregeling om de komst van nieuwe zorg- en wijkrestaurants te ondersteunen en bestaande restaurants te stimuleren om hun bedrijfsvoering te verduurzamen. Voor 2025 hebben 12 restaurants een subsidie gekregen.  In 2025 zijn geopend:

  • Het wijkrestaurant JouwKeuken van stichting Age in de wijk Bospolder/Tussendijken;
  • Het wijkrestaurant Millinxparkhuis door stichting Link2Work in de wijk Tarwewijk;
  • Dock to Go, een mobiel restaurant van stichting DOCK in Hoogvliet.

Een ander onderdeel van de actieagenda is de inzet van sociale huismeesters in seniorencomplexen. Dit gebeurt in samenwerking met de wooncorporaties. Eind 2024 zijn 5 subsidies verleend aan 5 woningbouwcorporaties voor de inzet van sociale huismeesters op basis van cofinanciering in 15 complexen. Voor 9 complexen zijn sociale huismeesters begonnen. Voor de andere complexen loopt de werving.

Voor 2025 zijn 30 trainingen in het signaleren en bejegenen van mensen met dementie ingekocht. Er is grote belangstelling voor bij samenwerkingspartners in de stad. Welzijns- en zorgorganisaties en Mantelfoon bereiken mensen met dementie en hun mantelzorgers. Er zijn dagactiviteiten, vrijwilligerswerk (DemenTalent) en er is individuele ondersteuning vanuit de Sociale Benadering Dementie. Voor mantelzorgers is er ondersteuning bijvoorbeeld vanuit ‘Beter Thuis met Dementie’. De website www.rotterdamdementie.nl is vernieuwd. Door de raadsmotie ‘Wandelmaatjes’ is de Unie van Vrijwilligers gestart met het gelijknamige project. 

De implementatie van de ketenaanpak valpreventie is sinds januari 2024 in volle gang in Rotterdam. De Val Niet Trainingen, Thuis Onbezorgd Mobiel en Minder vallen Meer Bewegen zijn hiermee beter beschikbaar voor oudere Rotterdammers. In 2025 zet de gemeente in op het verder uitbreiden van het bereik. En op het uitbreiden van het aantal Val Niet Trainingen. In 2024 zijn 1300 ouderen met de Val Niet Trainingen bereikt, in 2025 verwachten we een lichte stijging.Daarbij staan de kwaliteit van de trainingen en de samenwerking met zorgpartners in 2025 centraal. Zorgprofessionals kunnen een grote rol spelen bij opsporen van ouderen met een verhoogd valrisico. 

Collegetarget woon(zorg)concepten 

In de collegeperiode 2022-2026 realiseert de gemeente minimaal 14 Thuisplusflats voor ouderen en start met de bouw van nieuwe woon(zorg)complexen voor ouderen, zodat in totaal 24 voorzieningen beschikbaar komen.

Realisatie 2024: 19 

Begroting 2025: 24

Realisatie juli 2025: 21

Het doel van het college is dat Rotterdammers zo prettig mogelijk oud worden. De collegetarget bestaat uit twee onderdelen: uitbreiding van het aantal Thuisplusflats en bouw van nieuwe woon-(zorg)complexen. Om de collegetarget als geheel te halen, moeten beide onderdelen van de collegetarget worden behaald. 

Nieuwbouw

In het eerste kwartaal van 2025 is Hofje van Weltevreden gestart en in juni 101 Morgen (Apollostraat). Daarnaast starten 2 projecten na de bouwvak waardoor de teller op 9 van de 10 nieuwbouwprojecten staat. Een aantal projecten zijn vertraagd waardoor de bouwstart is verplaatst naar 2026. Er wordt gezocht naar een vervangend project zodat het collegetarget alsnog gehaald wordt.

Thuisplusflats

Om het aantal Thuisplusflats uit te breiden naar 20 Thuisplusflats heeft de gemeente in 2024 contracten afgesloten. De contracten zijn ingegaan op 1 juli 2024. Dit onderdeel van het collegetarget woon(zorg)complexen is daarmee behaald. De commissie Zorg, Wonen, Welzijn en Sport is hierover geïnformeerd.

Inkoop

De nieuwe contracten voor de Wmo zijn op 1 januari 2025 ingegaan. Het gaat om maatwerkvoorzieningen zoals huishoudelijke ondersteuning of dagbesteding. De aanbesteding is gebaseerd op de ambities uit het beleidsplan Heel de Stad". Dit beleidsplan is opgevolgd door het integrale beleidsplan “Passende zorg voor Heel de Stad”. Ook is rekening gehouden met de doelstellingen over uitvoerbaarheid en financierbaarheid van zorg uit de Bestuursopdracht Zorg. De implementatieperiode is in het eerste kwartaal van 2025 afgerond.

De aanbesteding Wmo Woningaanpassingen en Trapliften is begin augustus 2025 afgerond. De ingangsdatum van het nieuwe contract is 1 januari 2026. Woningaanpassingen zijn bedoeld om de zelfredzaamheid te vergroten en Rotterdammers te ondersteunen om langer zelfstandig thuis te wonen. Het gaat om voorzieningen zoals trapliften of een helling bij de voordeur.

In juni 2025 is de aanbesteding Wmo Hulpmiddelen gepubliceerd. Hulpmiddelen moeten de zelfredzaamheid vergroten en Rotterdammers in staat te stellen zo lang mogelijk mee te doen. Wmo hulpmiddelen variëren van rolstoelen, woonhulpmiddelen (bijvoorbeeld tillift) tot vervoersvoorzieningen (bijvoorbeeld scootmobiel).

Zorg voor elkaar | rotterdam.nl 

Vind uw zorgaanbieder | rotterdam.nl

Kwetsbare Rotterdammers doen mee 

Ondanks alle inspanningen blijft het aantal dak- en thuisloze mensen in Rotterdam onverminderd hoog.  Dat geldt ook voor het aantal mensen dat buiten slaapt. De overlast die dat oplevert, is in verschillende gebieden ook een uitdaging. De wet en de voorzieningen voor zorgmijders die niet in aanmerking komen voor gedwongen zorg zijn ontoereikend. De verwachting is dat het aantal bankslapers in Rotterdam de komende jaren verder blijft toenemen. Een zorgelijke ontwikkeling. En als er geen maatregelen worden genomen, dreigt deze problematiek verder te verergeren. 

Om te voorkomen dat dakloosheid in Rotterdam verder toeneemt, wil de gemeente de komende 15 jaar extra investeren in bankslapers. De gemeente zet in om meer tijdelijke woonoplossingen te creëren. Daarbij is vooral aandacht voor gezinnen vanwege de kwetsbaarheid van de betrokken kinderen.

De pilot van de opvang niet-rechthebbende dakloze EU-migranten gericht op terugkeer naar werk of naar het thuisland wordt verlengd tot eind 2026. Hiermee bouwt de gemeente voort op de basis die is gelegd. En zet in om de hulpverlening nog effectiever te maken om zo de nood onder deze doelgroep te verlichten en Rotterdam leefbaar te houden. In 2025 zijn er tot mei 175 EU-migranten toegeleid naar werk en 128 toegeleid naar land van herkomst. 

Om de hoge druk op de maatschappelijke opvang te kunnen verlichten maar vooral ook om dakloze Rotterdammers een veel perspectiefrijker traject aan te kunnen bieden, is de gemeente in nauwe samenwerking met de woningcorporaties en zorgaanbieders per 1 juli 2025 - gezien de veelbelovende resultaten van onze twee Wonen Eerst initiatieven, te weten Housing First en Project010 – gestart met het maken van een algehele omslag van opvang naar Wonen Eerst. Een fundamenteel andere aanpak van dakloosheid waarbij we dakloze Rotterdammers vrijwel direct een eigen thuis aanbieden met een ondersteunend netwerk en financiële basis. Dit is niet alleen voor de dakloze Rotterdammer wenselijk, het scheelt ook maatschappelijke kosten.

 

Financiële bijstellingen

Financiële bijstellingen Zorg, welzijn en wijkteams - € 45.233 
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) € 11.200 
Lobby Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - € 20.000 
Tekort Jeugdhulp Lokaal - € 11.300 
Technische wijzigingen, reserves, taakmutaties, kasschuiven en kleine bijstellingen - € 25.133