Begroting 2026
Financiën
Paginanummer in website: 188Financiën
Financiële bijstellingen
Bijstellingen Werk en inkomen | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | |
Actualisatie BUIG 2025 en 2026 | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -9.046 | -9.046 | -0 | -0 | -0 |
Actualisatie kapitaallasten | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -0 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bestemmingsreserve Herstelprogramma Functiewaardering SW | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -3.817 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bijstelling baten en lasten Vroege Start | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -0 | -0 | -0 | -0 | -0 |
ESF baten 2026 + 2027 | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -0 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Kansen voor West 3 | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -0 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Nationaal vuurwerk | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | 10 | - | - | - | - |
Samen voor Zuid 2026 | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -0 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Voorziening Herstelprogramma Functiewaardering SW | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -3.200 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bijstelling gemeentelijke bijdrage sociaal ontwikkelbedrijf | Ramingsbijstelling vermijdbaar | 2.500 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bestemmingsreserve Crisisdienstverlening | Reserves | -0 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bestemmingsreserve Dichterbij dan je denkt | Reserves | -0 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bestemmingsreserve Herstelprogramma Functiewaardering SW | Reserves | 7.017 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bestemmingsreserve RAP010 | Reserves | -0 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor | Reserves | 5.611 | - | - | - | - |
Bestemmingsreserve Toeslagenaffaire | Reserves | -0 | - | - | - | - |
Begeleiding jongeren naar werk | Taakmutatie | -1.466 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Impulsbudget Sociale Infrastructuur | Taakmutatie | -1.439 | -1.295 | -1.295 | -1.295 | -1.295 |
Participatie IU | Taakmutatie | -3.788 | -3.565 | -3.558 | -3.382 | -3.253 |
Problematiek alleenverdieners | Taakmutatie | -1.134 | - | - | - | - |
Versterking Arbeidsmarktregio's | Taakmutatie | -1.255 | -1.076 | -1.365 | -1.540 | -0 |
Technische wijzigingen | Technische wijzigingen | -601 | -6.528 | -6.908 | -6.550 | -6.107 |
Totaal bijstellingen 2e herziening / Begroting 2026 Werk en inkomen | -10.608 | -21.510 | -13.127 | -12.767 | -10.655 |
Toelichting financiële bijstellingen
Actualisatie BUIG 2025 en 2026
De bijstelling van het BUIG-saldo gaat over de begrote uitgaven en inkomsten voor bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies voor 2025 en 2026. Het BUIG-saldo is het verschil tussen het BUIG-budget dat de gemeente van het Rijk ontvangt en de verwachte uitgaven aan bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies (LKS). In de Voorjaarsnota 2025 werd een BUIG-tekort verwacht van € 10,9 mln in 2025 en € 12,2 mln in 2026. Deze financiële tegenvaller is in de Voorjaarsnota 2025 verwerkt.
In de Voorjaarsnota 2025 werd voor de begrote uitgaven en inkomsten voor bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies (BUIG) uitgegaan van het ‘voorlopig budget 2025’ dat eind september 2024 door het Rijk werd gepubliceerd van € 585 mln voor Rotterdam. Op basis van de op dat moment bekende cijfers over het voorlopige landelijke bijstandsvolume werd in de Voorjaarsnota al uitgegaan dat het BUIG-budget voor Rotterdam lager zou gaan worden, namelijk € 582 mln. Eind april 2025 is het ‘nader voorlopig budget 2025’ gepubliceerd van € 573 mln. Dit is voor 2025 en 2026 € 9 mln lager dan is opgenomen in de Voorjaarsnota 2025.
Voor de raming van de uitkeringslasten wordt – net als de Voorjaarsnota 2025 – uitgegaan dat in 2025 Rotterdam, net als in 2024, 1,9% beter presteert dan het landelijk gemiddelde. Voor 2026 wordt uitgegaan dat Rotterdam net zo goed presteert als het landelijk gemiddelde. De verwachte uitkeringslasten inclusief loonkostensubsidies blijven daarmee gelijk aan wat is geraamd in de Voorjaarsnota 2025, namelijk € 593 mln in 2025 en € 596 mln in 2026.
Actualisatie kapitaallasten
Kapitaallasten bestaan uit afschrijvingen en rente op investeringen. Deze zijn aangepast om twee redenen: er zijn nieuwe en bijgestelde investeringskredieten. En de ramingen zijn per jaarschijf geactualiseerd. In de paragraaf Investeringen staan gedetailleerde overzichten van lopende en nieuwe kredieten.
Bestemmingsreserve en voorziening Herstelprogramma Functiewaardering SW
Bij de jaarrekening van 2023 en 2024 is een bestemmingsreserve ‘Herstelprogramma Functiewaardering SW’ gevormd voor totaal € 7,0 mln. Bij de accountantscontrole 2024 is geconstateerd dat de gemeente hiervoor een voorziening moet opnemen in plaats van een bestemmingsreserve. Het gaat om twee financieel technische begrotingswijzigingen waarmee de bestemmingsreserve wordt omgezet in een een voorziening. Deze bijstellingen hebben geen saldo-effect voor het programma Werk & Inkomen.
Bijstelling baten en lasten Vroege Start
Het Rijk heeft middelen ter beschikking gesteld voor het innovatief inburgeringstraject Vroege Start voor statushouders. De baten en lasten verhoogd met € 800.000. Deze bijstelling is per saldo neutraal.
ESF baten 2026 + 2027
Voor de subsidieregeling Europees Sociaal Fonds Plus zijn de verwachte baten en lasten begroot. Deze blijken hoger te zijn dan voor 2026 en 2027 was geraamd. De baten en lasten zijn met € 700.000 verhoogd tot een bedrag van € 2,0 mln in zowel 2026 als 2027. Deze bijstelling is per saldo neutraal.
Kansen voor West 3
De subsidieregeling Kansen voor West 3 voor het project Leer Praktijk Centrum (LPC’s) wordt verlengd. Daardoor zijn de baten en de lasten aangepast voor de jaren 2026 en 2027 voor respectievelijk € 273.000 en € 249.000. Met deze middelen worden o.a. sociaal ondernemers van de LPC’s en trajecten voor deelnemers bekostigd. Deze bijstelling is per saldo neutraal.
Nationaal vuurwerk
Naar aanleiding van het initiatiefvoorstel 'Nationaal Vuurwerk voor én door Rotterdammers' is een bijdrage van maximaal € 80.000 beschikbaar gesteld door de gemeente voor de opstartkosten van een stichting om het vuurwerk te steunen via donaties. Programma Werk en Inkomen draagt hier € 10.000 aan bij.
Samen voor Zuid 2026
Het doel van het programma Samen voor Zuid is het verbeteren van de kansen voor Rotterdammers op Zuid. Op basis van de nog te verwachten rijksbijdragen zijn de baten en lasten in 2026 voor een bedrag van € 2,0 mln in de begroting opgenomen. Deze bijstelling is per saldo neutraal.
Bijstelling gemeentelijke bijdrage sociaal ontwikkelbedrijf
In 2025 heeft het Rijk budget beschikbaar gesteld voor Integratie-uitkering Participatie. Dit gaat om loon- en prijsindex voor de salarissen Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en een prijsbijstelling voor Nieuw Beschut Werk. Door deze toevoeging van het Rijk is het tekort aan rijksbijdragen voor het sociaal ontwikkelbedrijf kleiner. In de Voorjaarsnota 2025 is al een meevaller van € 1,6 mln verwerkt. Voor 2025 is het financieel mogelijk om de gemeentelijk bijdrage incidenteel verder te verlagen met € 2,5 mln.
Bestemmingsreserve Crisisdienstverlening
Voor 2025 wordt een extra onttrekking begroot van € 800.000 bovenop de al eerder begrote onttrekking van € 1,5 mln. Dit wordt gebruikt om de inzet te bekostigen van extra personeel voor de aanpak van jeugdwerkloosheid en de nazorg van uitgestroomde mbo’ers. Zowel de onttrekking als de lasten worden begroot zodat de bijstelling per saldo neutraal is.
Bestemmingsreserve Dichterbij dan je Denkt
Het ministerie van SZW wil met het actieplan Dichterbij dan je Denkt snel inspelen op de krappe arbeidsmarkt. Het doel is om mensen die nu niet werken te begeleiden naar (parttime) werk of een leerwerkplek. In 2022 heeft de gemeente € 717.000 budget ontvangen van het Rijk. Voor 2025 is de verwachting dat € 233.000 uit de reserve wordt onttrokken. De onttrekking en de lasten worden begroot zodat de bijstelling per saldo neutraal is.
Bestemmingsreserve RAP010
Voor de uitvoering van het Rijnmonds Arbeidsmarkt Perspectieffonds (RAP) is de verwachting dat in 2025 het budget van € 2,3 mln wat is opgenomen in de begroting niet toereikend is voor de te verstrekken subsidies. Op basis van de prognose van € 2,6 mln wordt aanvullend een onttrekking begroot van € 300.000. De onttrekking en de lasten worden begroot zodat de bijstelling per saldo neutraal is.
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor
De ontwikkelkosten van Thomas (ICT-ondersteuning Werk en inkomen) worden dit jaar is geraamd op € 5,6 mln. Ter dekking van de kapitaallasten die vanaf 2026 in rekening worden gebracht, wordt een bedrag van € 5,6 mln toegevoegd aan de bestemmingsreserve in de Rotterdamse Investeringsmotor (RIM) bij het programma Algemene middelen. Het gaat om de ontwikkeling van:
- Een nieuw dienstverleningsconcept voor het begeleiden van Rotterdammers naar duurzame uitstroom en participatie (Thomas DUP)
- Het ontwikkelen van nieuwe software waarmee de gemeente Rotterdammers inkomenszekerheid kan bieden. Bijvoorbeeld de aanvraag en adviesmodule (Thomas Inkomenszekerheid).
Bestemmingsreserve Toeslagenaffaire
In de nasleep van het toeslagenschandaal maakt de gemeente kosten voor de kwijtschelding van schulden. Deze lasten worden gedekt door een onttrekking uit de bestemmingsreserve van € 180.000 in 2025. Deze bijstelling is per saldo budgetneutraal.
Begeleiding jongeren naar werk
In 2025 heeft het Rijk € 1,5 mln budget ter beschikking gesteld voor de regionale aanpak jeugdwerkgelegenheid. Met de aanpak krijgen kwetsbare jongeren met een structurele achterstand ondersteuning naar vervolgonderwijs of werk. Dit geld wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve crisisdienstverlening. Zie hiervoor ook toelichting bij ‘bestemmingsreserve crisisdienstverlening’. Zowel de baten als de toevoeging worden begroot zodat de bijstelling per saldo neutraal is.
Impulsbudget Sociale Infrastructuur
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de sociale infrastructuur om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te ondersteunen. Vanaf 2025 tot en met 2034 is daarvoor budget beschikbaar gesteld en is bedoeld om de infrastructuur te versterken. Het gaat om € 1,4 mln in 2025 en € 1,3 mln per jaar in de periode 2026–2029.
Participatie IU
Het Rijk heeft budget beschikbaar gesteld voor de reguliere loon- en prijsbijstelling Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en Nieuw Beschut Werk. Daarnaast zijn structureel middelen sociale infrastructuur beschikbaar gesteld voor extra werkplekken voor mensen die niet onder beschut werk vallen, maar wel afhankelijk zijn van sociaal ontwikkelbedrijven voor hun ontwikkeling naar regulier werk of als tijdelijke terugvaloptie. Voor 2025 gaat het om € 3,7 mln aflopend naar € 3,3 mln in 2029.
Problematiek alleenverdieners
Vanuit het Rijk zijn voor 2025 middelen beschikbaar gesteld voor uitvoering van de tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek. Via deze regeling verstrekt gemeenten in 2025-2027 een vaste tegemoetkoming aan alleenverdienershuishoudens die door een ongunstige samenloop van regelingen te weinig toeslagen ontvangen en daardoor een inkomen onder het bestaansminimum hebben. De rijksbijdrage is bedoeld voor het verstrekken van de compensatie aan huishoudens, implementatie en uitvoering binnen de gemeentelijke organisatie. Voor 2025 gaat het om een totaalbedrag van € 1,3 mln, waarvan € 1,1 mln betrekking heeft op het programma Werk & Inkomen. Daarnaast is een bedrag van € 216.000 budget toegekend aan het programma Zorg, welzijn en wijkteams.
Versterking Arbeidsmarktregio's
Het rijk heeft geld ter beschikking gesteld voor gezamenlijke dienstverlening in de regio. Zoals werk- en scholingstrajecten en voor het versterken van activiteiten die de regionale arbeidsmarktinfrastructuur. Het budget wordt gelijk verdeeld over de regio’s. Voor Rotterdam gaat het om de volgende bedragen: € 1 mln in 2025, € 827.000 in 2026, € 1,1 mln in 2027 en € 1,3 mln in 2028. Daarnaast heeft het rijk een aanvullend structureel budget ter beschikking gesteld ten behoeve van de versterking van de invulling van de regiefunctie in de arbeidsmarktregio dat gelijk wordt verdeeld over alle centrumgemeenten. Voor Rotterdam gaat het om een bedrag van € 248.000.
Technische wijzigingen
In dit programma zijn er diverse technische wijzigingen. De belangrijkste wijzigingen zijn:
- De budgetten zijn vanaf het jaar 2026 geactualiseerd naar het prijspeil 2026. Meer informatie is te vinden bij Grondslagen.
- Vanuit het programma Armoede, Schuldhulpverlening, Integratie en Samenleven is een lastenbudget overgeheveld naar programma Werk en Inkomen voor de aanvragen bijzondere bijstand. Voor 2025 een bedrag van € 800.000 en vanaf 2026 tot en met 2028 € 400.000.
- Diverse kleine technische wijzigingen voor 2025 van € 200.000 tot € 300.000 in 2029.
Overzicht baten en lasten
Saldo Werk en inkomen incl. reserveringen | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | |
Baten exclusief reserves | 606.354 | 607.630 | 604.565 | 608.425 | 606.159 | 604.659 | |
Bijdragen rijk en medeoverheden | 596.943 | 595.103 | 591.607 | 592.607 | 590.341 | 588.841 | |
Overige baten | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige opbrengsten derden | 9.386 | 12.527 | 12.958 | 15.818 | 15.818 | 15.818 | |
Lasten exclusief reserves | 880.651 | 887.329 | 872.885 | 847.141 | 841.738 | 838.852 | |
Apparaatslasten | 183.916 | 189.740 | 183.830 | 174.527 | 173.510 | 172.106 | |
Inhuur | 4.913 | 3.848 | 2.774 | 2.049 | 2.158 | 2.164 | |
Overige apparaatslasten | 3.846 | 3.943 | 4.174 | 4.162 | 4.156 | 4.335 | |
Personeel | 175.157 | 181.949 | 176.883 | 168.315 | 167.197 | 165.607 | |
Overige verrekeningen | 374 | -4.955 | -3.213 | -3.213 | -3.213 | -3.213 | |
Overige verrekeningen | 374 | -4.955 | -3.213 | -3.213 | -3.213 | -3.213 | |
Programmalasten | 696.361 | 702.544 | 692.268 | 675.828 | 671.441 | 669.959 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 28.390 | 37.370 | 37.787 | 36.766 | 34.617 | 32.761 | |
Kapitaallasten | 8 | 25 | 1.275 | 1.247 | 1.218 | 1.190 | |
Overige programmalasten | -10.562 | 7.133 | 124 | 124 | 124 | 124 | |
Salariskosten WSW en WIW | 58.013 | 60.375 | 58.375 | 57.880 | 55.670 | 56.072 | |
Sociale uitkeringen | 599.408 | 580.350 | 575.888 | 561.260 | 561.260 | 561.260 | |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 21.103 | 17.290 | 18.819 | 18.551 | 18.551 | 18.551 | |
Saldo voor vpb en reserveringen | -274.298 | -279.699 | -268.319 | -238.716 | -235.579 | -234.193 | |
Saldo voor reserveringen | -274.298 | -279.699 | -268.319 | -238.716 | -235.579 | -234.193 | |
Reserves | 6.050 | 18.803 | 1.780 | 37 | 37 | 37 | |
Onttrekking reserves | 38.922 | 29.257 | 21.859 | 37 | 37 | 37 | |
Bestemmingsreserve Bijzondere bijstand, studenten | 319 | 1.000 | 600 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Breed Offensief | 616 | 122 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve BUIG (uitkeringen Participatiewet e.d.) | 31.869 | 23.222 | 20.354 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Dichterbij dan je denkt | 149 | 233 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Doorlopende werkzaamheden Tozo-regeling | 996 | 751 | 265 | 37 | 37 | 37 | |
Bestemmingsreserve Herinrichten instrument Hallo Werk t.b.v. Pro VSO jo | 76 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 4.678 | 3.449 | 640 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Uitvoeringskosten kwijtschelding-Toeslagenaffaire | 219 | 180 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RAP fonds | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | -33.571 | -20.472 | -20.354 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve BUIG (uitkeringen Participatiewet e.d.) | -30.409 | -19.006 | -20.354 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | -1.466 | -1.466 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RAP fonds | -1.696 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrijval reserves | 700 | 10.017 | 275 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Breed Offensief | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Doorlopende werkzaamheden Tozo-regeling | 0 | 700 | 275 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Herstelprogramma Functiewaardering SW | 0 | 7.017 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 500 | 2.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -268.247 | -260.896 | -266.539 | -238.679 | -235.543 | -234.156 |
Toelichting overzicht baten en lasten
Baten
De baten bestaan voornamelijk uit rijksbijdragen in het kader van de Bundeling uitkeringen inkomensvoorzieningen gemeenten (BUIG) ten behoeve van de uitvoering van de Participatiewet. Vanuit deze bijdrage betaalt de gemeente bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies.
Lasten
De programmalasten bestaan voor het grootste deel uit de sociale uitkeringslasten. De participatiemiddelen, als integratie-uitkering in het Gemeentefonds, zijn bestemd voor re-integratie van werkzoekenden, werkzoekenden met een arbeidsbeperking en de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW).
Reserves
Een belangrijke risicoreserve binnen dit programma is de bestemmingsreserve BUIG. Deze reserve wordt gebruikt voor het dekken van eventuele tekorten op de BUIG.
Meerjarig verloop
Het meerjarig verloop van de programmalasten en baten wordt vooral beïnvloed door de geraamde ontwikkeling van de uitkeringslasten en het BUIG-budget. De lasten van de sociale uitkeringen zijn voor twee jaren (2025 en 2026) geraamd op basis van volume en prijs. Het BUIG budget voor deze jaren is gebaseerd op de laatst verkregen informatie van het Rijk. Voor de jaren daarna wordt de ontwikkeling in de verwachte rijksbaten gelijkgesteld aan de ontwikkeling van de verwachte lasten, waarvoor we aansluiten bij CPB-ramingen van de ontwikkeling van het landelijke aantal bijstandsuitkeringen.
Het meerjarig verloop op de apparaatslasten wordt voornamelijk veroorzaakt door de mutatie in de formatie en de aan het personeelsbestand gerelateerde kosten: loonkosten, overige personele kosten en inhuur. De formatie van het organisatieonderdeel Werk en Inkomen is gebaseerd op de capaciteit die nodig is voor uitvoering van het geraamde bijstandsvolume. Deze formatie wordt vervolgens omgezet in het benodigde loonkostenbudget.
Programma en Rotterdamse taakvelden
Saldo programma Werk en inkomen/Rotterdams taakveld | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 |
Werk en inkomen | -260.896 | -266.539 | -238.679 | -235.543 | -234.156 |
6.3.a - Inkomensregelingen - Inkomen | -63.353 | -66.239 | -47.400 | -47.398 | -47.061 |
6.4 - Begeleide participatie | -107.975 | -112.298 | -112.705 | -110.600 | -111.056 |
6.5.a - Arbeidsparticipatie - Werk | -74.108 | -74.045 | -66.168 | -65.413 | -63.908 |
6.5.b - Arbeidsparticipatie - Maatschappelijk | -15.460 | -13.957 | -12.407 | -12.131 | -12.131 |
Reserves
Onder dit programma vallen de volgende reserves:
Begroting bestemmingsreserves Werk en inkomen | 31-12-2025 | 31-12-2026 | 31-12-2027 | 31-12-2028 | 31-12-2029 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Werk en inkomen | 28.663 | 28.123 | 28.086 | 28.049 | 28.012 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Breed Offensief | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve BUIG (uitkeringen Participatiewet e.d.) | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Dichterbij dan je denkt | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Doorlopende werkzaamheden Tozo-regeling | 1.151 | 611 | 574 | 537 | 500 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Herstelprogramma Functiewaardering SW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve RAP fonds | 2.163 | 2.163 | 2.163 | 2.163 | 2.163 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Uitvoeringskosten kwijtschelding-Toeslagenaffaire | 149 | 149 | 149 | 149 | 149 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Toelichting reserves
Bestemmingsreserve Dichterbij dan je denkt
De einddatum van de bestemmingsreserve is aangepast (van eind 2025) naar eind 2026.
Bestemmingsreserve Functieherwaardering SW
Deze bestemmingsreserve valt bij de Tweede herziening 2025 vrij. Deze vrijgevallen middelen zijn in een voorziening Functie herwaardering SW omgezet voor hetzelfde doel.