Begroting 2025

Doel: Aantrekkelijke en veerkrachtige stad

Paginanummer in website: 77

Doel: Aantrekkelijke en veerkrachtige stad

 

Wat willen we bereiken?

  • Dat de stad levendig én leefbaar blijft. Dit vraagt om een goede verankering van cultuur in beleidsdomeinen die een relatie hebben met de fysieke groei van de stad, zoals gebieds- en vastgoedontwikkeling.
  • Een stad die aantrekkelijk is voor bewoners, bedrijven en bezoekers, zodat Rotterdam nu en op de lange termijn zowel nationaal als internationaal interessant is als werk-, woon- en verblijfplaats, en als toeristische trekpleister.
  • Zichtbaarheid van Rotterdam nationaal en internationaal.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Evenementenbeleid uitvoeren dat leidt tot een aantrekkelijk aanbod voor alle Rotterdammers, een goede balans tussen levendig en leefbaar en een sterker nationaal en internationaal profiel van de stad. We doen dit samen met onder meer Rotterdam Festivals. Het college stelt een aantal ambities bij om financiële ruimte te creëren. Dit betekent concreet dat we stoppen met het vuurwerk en de subsidiëring van de Wereldhavendagen en de Nationale Taptoe. Daarnaast wordt de inzet bij iconische evenementen, zoals citydressing, versoberd en worden er minder grootschalige eenmalige evenementen georganiseerd.
  • In het tweede kwartaal 2024 actualiseerde de gemeente de locatieprofielen van de 20 bestaande evenementenlocaties. In de tweede helft van 2024 worden 3 nieuwe locatieprofielen vastgesteld.  Deze drie nieuwe locaties zijn: Binnenrotte, Eendrachtsplein en Heemraadsplein.
  • Meerjarige architectuuragenda uitvoeren die is gericht op Rotterdamse eigenheid, een krachtige ontwerpsector, goed opdrachtgeverschap en innovatie. Er is daarbij een sterke samenhang met stedelijke ontwikkeling en maatschappelijke ontwikkeling.
  • Film- en mediabeleid uitvoeren door het Rotterdam Film en Media Office als aanspreekpunt. Op die manier investeert de gemeente in talentvolle makers en bindt de gemeente producenten aan de stad. De gemeente werkt hierin samen met diverse partners, waaronder de lokale omroep.
  • We zien veel dwarsverbanden tussen cultuur en andere domeinen. Kunstenaars, ontwerpers en makers vormen veelal het vliegwiel voor economische groei. Daarom is er specifiek beleid op Creatieve Industrie en investeren we in deze zzp’ers, zoals door uitvoering van New Deals. Daarnaast maken we ons hard voor betaalbare werkruimte en vragen we werkgevers om eerlijke beloningen te bieden. De Creatieve Coalitie Rotterdam is hierin onze gesprekspartner en zij presenteerde in het eerste kwartaal 2024 een Blauwdruk die een voorbeeld is voor zowel Rotterdamse als landelijke belangenbehartigers voor creatieven.

 

Hoe meten we dat?

  • Voor het begrotingsprogramma Cultuur wordt gewerkt met kwalitatieve doelstellingen die elke vier jaar worden geëvalueerd. Deze evaluatie speelt zich halverwege de beleidsperiode af. In de Evaluatie cultuurbeleid Rotterdam 2021-2022 worden kwalitatieve analyses van de meerjarenbeleids- en jaarplannen van de culturele instellingen gemaakt op onder andere de 4 p’s (programma, publiek, personeel en partners). Daarnaast worden er kwantitatieve data gebruikt om inzicht te geven in de stand van zaken van de doelstellingen. De volgende evaluatie over de jaren 2025 en 2026 wordt halverwege de nieuwe beleidsperiode gedaan in 2027
  • Evaluatie evenementenbeleid.