Begroting 2025
Financiën
Paginanummer in website: 114Financiën
Financiële bijstellingen
Bijstellingen Energietransitie | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | ||
Eerste Herziening / Voorjaarsnota 2024 | -22.236 | -22.525 | -10.531 | -10.458 | -10.458 | ||
Bijstellingen Tweede Herziening 2024 / Begroting 2025 | 269 | -221 | -183 | -423 | -412 | ||
Kiezen voor Rotterdam 2025 en verder | Kiezen voor Rotterdam | 0 | 23 | 89 | 89 | 89 | |
Kiezen voor Rotterdam: Effecten op de programmalasten | Kiezen voor Rotterdam | 0 | 29 | -31 | -31 | -31 | |
Actualisatie kapitaallasten | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget | Reserves | -2.709 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Energietransitie | Reserves | 2.709 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Technische wijzigingen | Technische wijzigingen | 269 | -273 | -241 | -481 | -470 | |
Begroting na wijzigingen | -21.967 | -22.745 | -10.714 | -10.881 | -10.871 |
Toelichting financiële bijstellingen
Kiezen voor Rotterdam 2025 en verder
Bij de Voorjaarsnota 2023 id besloten tot een organisatieopgave van € 150 mln. De organisatieopgave is verder uitgewerkt in Kiezen voor Rotterdam. Kiezen voor Rotterdam heeft als doel om tot een kleinere slagvaardige organisatie te komen. Dat betekent dat de gemeente dingen anders gaat doen en dit leidt tot een verlaging van de lasten voor personeel. Dit staat uitgebreid toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering. De besparing voor 2024 van € 20 mln is bij de Voorjaarsnota en Eerste Herziening 2024 verdeeld over de begrotingsprogramma's. De besparing voor 2025 en verder is nu structureel verdeeld over de begrotingsprogramma's.
Kiezen voor Rotterdam: Effecten op de programmalasten
Kiezen voor Rotterdam beoogt een bezuiniging en doorontwikkeling van de organisatie. Voor de begrotng 2025 en verder leidt Kiezen voor Rotterdam tot lagere personeelslasten en ook tot lagere programmalasten, bijvoorbeeld voor de overige organisatiekosten. Hierdoor dalen eveneens de lasten en baten die intern worden doorbelast of die de gemeente verrekent met externen.
Actualisatie kapitaallasten
Kapitaallasten bestaan uit afschrijvingen en rente op investeringen. De kapitaallasten zijn aangepast. Daar zijn twee redenen voor. De eerste is dat er nieuwe en bijgestelde investeringskredieten zijn. De tweede is dat de ramingen per jaarschijf zijn geactualiseerd, In de paragraaf Investeringen staan gedetailleerde overzichten van lopende en nieuwe kredieten.
Bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget
Vanuit de bestemmingsreserve Energietransitie valt € 2,7 mln vrij, Het voorstel is om dit bedrag toe te voegen aan de bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget.
De verdeling van het Duurzaamheidstransitiebudget is geactualiseerd voor de begroting 2024 en verder. Voor 2024 is € 4,1 mln doorgeschoven naar 2025 en 2026 voor onder andere Gebiedsgerichte aanpak isoleren koopwoningen, aanvraag Walstroom en Flex scans. Het budget voor het project Waterstofbudget is € 1 mln en schuift door naar het programma Economische ontwikkeling, omdat daar de uitvoering plaatsvind. Daarnaast zijn voor 2024,2025 en 2026 middelen gereserveerd voor onder andere Smart Energy systems, Verduurzaming Vve's, Rotterdamse burgerberaad en Programma Zon. De lasten en de onttrekking aan de bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget worden met € 4,3 mln verlaagd in 2024 en verhoogd met € 12,3 mln in 2025 en € 10,7 mln in 2026. Omdat zowel de lasten als de onttrekking worden aangepast is de bijstelling per saldo € 0.
Bestemmingsreserve Energietransitie
Vanuit de bestemmingsreserve Energietransitie valt € 2,7 mln vrij. Dit wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget. Voor deze vrijval zijn diverse redenen:
- Voor sommige projecten zijn er (subsidie)regelingen die toch minder zijn benut dan was verwacht. Het gaat bijvoorbeeld om Energievouchers voor vve's en Stimuleren slimme bouwlogistiek;
- Ook was het bij een aantal pilotprojecten van tevoren moeilijk in te schatten hoe goed deze zouden verlopen. Een voorbeeld is Laadinfrastructuur emissieloze voertuigen;
- Voor een aantal projecten bleek gaandeweg een andere financieringsvorm gepaster, zoals voor Energie voor Rotterdam.
De verdeling van de bestemmingsreserve Energietransitie is geactualiseerd voor de begroting 2024. Voor 2024 is budget toegekend voor onder andere Energievouchers voor vve's en Docking station virtuele energiecentrale en verlaagd voor laadinfrastructuur emissieloze voertuigen. De lasten en onttrekking aan de reserve worden verhoogd met € 91.000. Omdat zowel de lasten als de onttrekking worden aangepast is de bijstelling per saldo € 0.
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor
De lasten voor de voorbereidingskosten van de gebiedsaanpakken aardgasvrij (personele deel) worden gedekt uit de bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor (RIM). De lasten en de onttrekking aan de bestemmingsreserve RIM wordt in 2024 verhoogd met € 475.000, in 2025 met € 1,6 mln, in 2026 met € 1,7 mln en in 2027 met € 1,3 mln.
De lasten voor de pilots aardgasvrij Pendrecht Zuid en Noord worden ook gedekt uit de bestemmingsreserve RIM. Hiervoor worden zowel de lasten als de onttrekking aan de reserve met € 1,3 mln verhoogd in 2024, € 200.000 in 2025 en € 150.000 in 2026. Omdat zowel de lasten als de onttrekking worden aangepast is de bijstelling per saldo € 0.
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds
In 2021 is een aanbod van vastgoedeigenaren in Pendrecht Zuid gedaan als onderdeel van de Proeftuin Aardgasvrije wijken Pendrecht. Door verschillende omstandigheden is het investeringsbesluit van Vattenfall uitgesteld. Het investeringsbesluit voor het eerste deel van het warmteproject is eind 2023 genomen, waarmee de gebiedsovereenkomst met de gemeente ook gesloten kon worden. Uit deze overeenkomst volgt een financiële bijdrage vanuit de gemeente aan Vattenfall voor het warmteproject. Deze lasten worden gedekt uit de reserve Taakmutaties Gemeentefonds. De lasten en de onttrekking aan de reserve worden met € 2,7 mln verhoogd in 2024.
Technische wijzigingen
in dit programma zijn er diverse technische wijzigingen geweest, de grootste wijzigingen zijn:
- Actualiseren werkpakket: technische verschuiving tussen inhuur, inkomende subsidies rijk en budgetoverheveling naar programma Stedelijke ontwikkeling voor afdracht overhead (€ 630.000 in 2024 en verder);
- Indexering 2025 en volgende jaren. en Correctie indexering 2024 en volgende jaren (-€ 54.000 in 2024 tot -€ 831.000 in 2028). De budgetten zijn vanaf het jaar 2025 geactualiseerd naar het prijspeil 2025. Daarnaast zijn de loonbudgettten vanaf 2024 bijgesteld met 0,93% naar aanleiding van de cao 2024. Nadere informatie is opgenomen bij Grondslagen;
- Actualisatie omslagrente: (-€ 282.000 in 2025 oplopend tot -€ 265.000 in 2028). De omslagrente die wordt gebruikt voor het berekenen van de rentelasten stijgt met ingang van 2025 van € 2,0% tot 2,5%. Daardoor zijn de rentelasten meerjarig bijgesteld. Nadere informatie is opgenomen bij Grondslagen;
- Budgetoverheveling van het programma Economische ontwikkeling voor de Klusbus (-€ 200.000), een bijdrage voor het World Energy Congres (WEC) (-€ 30.000) en een bijdrage Haven op de inzet van de subsidieregeling Circulair (-€ 15.000) in 2024;
- Budgetoverheveling van programma Zorg, welzijn en wijkteams voor dekking van de inzet van personeel voor de digitale inclusie (-€ 26.000 in 2024);
- Budgetoverheveling naar programma Beheer van de stad voor een bijdrage aan het subsidiestoffenstation (€ 20.000 in 2024 tot 2026);
- Diverse kleine technische wijzigingen (-€ 56.000 in 2024 tot -€ 40.000 in 2028).
Overzicht baten en lasten
Overzicht van baten en lasten Energietransitie | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | |
Baten exclusief reserves | 17.691 | 35.760 | 32.437 | 36.568 | 16.162 | 16.162 | |
Bijdragen rijk en medeoverheden | 16.706 | 35.151 | 32.310 | 36.440 | 16.034 | 16.034 | |
Financieringsbaten | 34 | 127 | 127 | 127 | 127 | 127 | |
Overige opbrengsten derden | 951 | 481 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige baten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten exclusief reserves | 37.702 | 69.311 | 59.681 | 42.577 | 28.728 | 27.382 | |
Apparaatslasten | 8.521 | 12.872 | 13.334 | 13.245 | 13.241 | 13.241 | |
Inhuur | 55 | 914 | 859 | 844 | 841 | 841 | |
Overige apparaatslasten | 187 | 153 | 170 | 169 | 169 | 169 | |
Personeel | 8.280 | 11.805 | 12.305 | 12.231 | 12.231 | 12.231 | |
Overige verrekeningen | 10.370 | 11.533 | 11.313 | 11.311 | 11.311 | 11.311 | |
Overige verrekeningen | 10.370 | 11.533 | 11.313 | 11.311 | 11.311 | 11.311 | |
Programmalasten | 18.810 | 44.906 | 35.033 | 18.021 | 4.175 | 2.830 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 12.681 | 31.121 | 20.985 | 12.443 | 2.294 | 955 | |
Kapitaallasten | 897 | 1.481 | 1.820 | 1.864 | 1.881 | 1.875 | |
Overige programmalasten | -36 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 5.269 | 12.305 | 12.229 | 3.714 | 0 | 0 | |
Saldo voor vpb en reserveringen | -20.011 | -33.551 | -27.244 | -6.009 | -12.566 | -11.221 | |
Saldo voor reserveringen | -20.011 | -33.551 | -27.244 | -6.009 | -12.566 | -11.221 | |
Reserves | -20.718 | 11.584 | 4.498 | -4.705 | 1.685 | 350 | |
Onttrekking reserves | 9.192 | 24.533 | 16.498 | 13.665 | 1.685 | 350 | |
Bestemmingsreserve Actieplan Luchtkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Autoluw fonds | 712 | 1.173 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Duurzaam | 350 | 110 | 200 | 240 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget | 4.908 | 16.685 | 13.493 | 11.240 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Energietransitie | 3.222 | 1.654 | 600 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve RCP Groene Daken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 0 | 2.745 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rotterdams Investeringsmotor | 0 | 2.166 | 2.205 | 2.185 | 1.685 | 350 | |
Toevoeging reserves | 34.361 | 18.389 | 12.000 | 18.370 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget | 33.951 | 18.389 | 12.000 | 18.370 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 410 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrijval reserves | 4.451 | 5.440 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Duurzaam | 0 | 34 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget | 0 | 2.697 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Energietransitie | 4.451 | 2.709 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -40.729 | -21.967 | -22.745 | -10.714 | -10.881 | -10.871 |
Toelichting overzicht baten en lasten
Baten
De baten bestaan uit rijksbijdragen voor inzet op aardgasvrije wijken, het tegengaan van energiearmoede en de inzet op energiebesparing en reductie. De baten zijn vanaf 2027 lager.
Lasten
De lasten vloeien voort uit de uitvoering van diverse activiteiten op projecten gericht op CO2-reductie(waaronder aardgasvrije wijken), uitvoering van het klimaatakkoord en inzet op energiearmoede.
Reserves
De onttrekkingen aan de reserves betreffen de reserve Duurzaamheidstransitiebudget, waaronder Smart Energy Systems, Zero Emissie Zones, Laadinfrastructuur en diverse reserves voor gebiedsaanpakken aardgasvrije wijken. Daarnaast vindt een toevoeging aan de reserve Duurzaamheidstransitiebudget plaats voor inzet op klimaat brede activiteiten,..
Meerjarig verloop
Het meerjarig verloop na reserves daalt met ingang van 2026 door het aflopen van diverse incidentele gelden. De benodigde meerjarige financiën voor uitvoering van activiteiten en projecten voor de CO2-reductie en het klimaatakkoord zijn volledig gedekt door rijksbijdragen.
Programma en Rotterdamse taakvelden
Saldo programma Energietransitie/Rotterdams taakveld | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 |
Energietransitie | -21.967 | -22.745 | -10.714 | -10.881 | -10.871 |
Milieubeheer - Duurzaam, bodem, geluid en handhaving | -24.420 | -19.961 | -7.922 | -8.658 | -8.648 |
Verkeer en vervoer - Ontwikkeling | 2.453 | -2.784 | -2.792 | -2.223 | -2.223 |
Reserves
Onder dit programma vallen de volgende reserves:
Begroting bestemmingsreserves Energietransitie | 31-12-2024 | 31-12-2025 | 31-12-2026 | 31-12-2027 | 31-12-2028 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Energietransitie | 33.516 | 21.338 | 20.373 | 20.373 | 20.373 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Duurzaam | 1.313 | 1.113 | 873 | 873 | 873 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget | 28.575 | 18.157 | 17.432 | 17.432 | 17.432 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Energietransitie | 3.629 | 2.068 | 2.068 | 2.068 | 2.068 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Toelichting reserves
Bestemmingsreserve Duurzaam
De einddatum is aangepast van 31 december 2025 naar 31 december 2026, omdat de uitvoering van de projecten Solar parking en Circulaire zonnepanelen doorloopt tot en met 2026. Het resterende bedrag van € 873.000 is onder andere gereserveerd voor het World Energy Congres (WEC). Bij de Eerste herziening 2025 wordt de begroting op deze reserve bijgesteld. Daarmee wordt de volledige reserve benut.
Bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget
De onttrekkingen aan de reserve vinden plaats op dit programma, maar ook op het programma Bestaande stad, het programma Economische ontwikkeling en het programma Stedelijke ontwikkeling. Het resterende bedrag van € 14,7 mln is nog niet begroot voor alle projecten. Dit geldt onder andere voor het project Verduurzaming gemeentelijk wagenpark. Daarbij was vanwege de lange levertijden tijdens de 2e Herziening 2024 nog niet te overzien hoe de investeringen in de loop van de jaren konden worden weggezet. Daarnaast wordt een deel geinvesteerd, dat deel wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor voor de dekking van de toekomstige kapitaallasten.
Bestemmingsreserve Energietransitie
De onttrekkingen aan de reserve vinden plaats op dit programma, maar ook op het programma Bestaande stad, het programma Economische ontwikkeling en het programma Stedelijke ontwikkeling. Van het resterende bedrag van € 2,1 mln moet € 850.000 nog gereserveerd blijven voor onder andere het project LED-transitie en zou met de huidige inzichten de resterende € 1,2 mln kunnen vrijvallen en worden toegevoegd aan de bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget. De exacte bedragen worden bij de 1e herziening 2025 verwerkt in de begroting.