Begroting 2025
Voortgang Tweede Herziening 2024
Paginanummer in website: 151Voortgang Tweede herziening 2024
Openbaar groen
Collegetarget meer groen: In deze collegeperiode komt er 20 ha groen bij, of de planvorming hiervoor wordt afgerond zodat de uitvoering ervan uiterlijk in 2026 start.
Realisatie 2023: 8,1 ha waarvan 2,8 hectare als groene daken
Mijlpaal 2024: 10 ha
Realisatie 31 augustus 2024: De realisatie is naar verwachting medio oktober beschikbaar
De realisatie wordt berekend per inrichtingsplan en aan de hand van luchtfoto’s. De luchtfoto’s worden op een heldere dag in het voorjaar gemaakt, op basis waarvan het areaal groene daken berekend wordt.
De Groenagenda 2023-2026 bevat een groot aantal projecten. Een aantal daarvan is in voorbereiding en van andere loopt de uitvoering, zoals de herinrichting Bospolder Fase 1. Het getijdenpark Nassauhaven is halverwege 2024 opgeleverd.
De Groenagenda is opgezet om de collegetarget te realiseren. Op 20 juni 2023 heeft het college het actieplan Rotterdam gaat voor groen 2023-2026 naar de gemeenteraad gestuurd. Dit actieplan bundelt de inzet op vergroening, klimaatadaptatie – de aanpassing aan klimaatverandering (programma Rotterdams Weerwoord ) - en biodiversiteit. Het inhoudelijk jaarverslag over 2023 is begin 2024 opgeleverd. De mijlpaal 2023 is gerealiseerd. De verwachting is dat ook de 20 hectare haalbaar is.
Groenagenda en klimaatadaptief
Onderdeel van de Groenagenda is het realiseren van 50 klimaatadaptieve projecten en 15 pleinen. Hiervan zijn verschillende projecten in voorbereiding en uitvoering, waaronder de Claes de Vrieselaan. Het project Nassauhaven is half 2024 gereedgekomen.
Mobiliteit
Op 8 april 2024 is de HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) Maastunnel in gebruik genomen. Er rijdt nu buslijn 44 in een sterk versnelde dienstregeling. Deze bus pendelt via de Maastunnel, grotendeels over de vrije rijstrook, 6 keer per uur heen en weer tussen Noord en Zuid. Met de nieuwe route van bus 44 reist de Rotterdammer in 7 minuten van Rotterdam Centraal naar het Erasmus MC, de Hogeschool Rotterdam en Little C, en in ongeveer 23 minuten van Rotterdam Centraal naar Zuidplein. Met gemiddeld ruim 4.000 reizigers per werkdag doet de HOV Maastunnel het volgens verwachting.
Net als in veel andere grote steden gaat de Zero-emissiezone en het bijbehorende ontheffingenbeleid op 1 januari 2025 in. Het gaat grofweg om het hele stedelijke gebied binnen de Ring Rotterdam. De huidige milieuzone voor vrachtauto’s vervalt per 1 januari 2025. Vanaf dat moment hebben alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto's toegang tot de zero-emissiezone. Eigenaren van bestel- en vrachtauto's die nog niet aan deze toegangseisen voldoen hebben de mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen bij het centraal loket dat sinds juli 2024 is geopend. Indien de eigenaren voldoen aan de voorwaarden zal een ontheffing worden verleend. Met de ZE-zone zet Rotterdam een grote stap in de verbetering van de luchtkwaliteit en de terugdringing van de uitstoot van CO2.
In het kielzog van de start van de Tour de France Femmes op maandag 12 augustus hebben gemeentelijke organisaties en partners 650 fietsen ingezameld. Deze fietsen gaan naar mensen die geen fiets bezitten en moeten rondkomen van een minimum inkomen. In Charlois en Feijenoord konden bewoners al een fiets aanvragen; nu hebben ook inwoners van Delfshaven en Kralingen-Crooswijk deze mogelijkheid.
Collegetarget verbeteren verkeersveiligheid: Verbeteren van de verkeersveiligheid in Rotterdam door effectieve maatregelen te treffen op de 30 meest verkeersonveilige locaties in de stad.
Realisatie 2023: 2
Mijlpaal 2024: 10
Realisatie 31 juli 2024: 1
In 2024 is tot nu toe 1 locatie gereedgekomen, de Rochussenstraat/'s-Gravendijkwal, en is er 1 in uitvoering, de Goudsesingel/Meent/Jonker Fransstraat. Voor 5 locaties starten de uitvoeringswerkzaamheden later dit jaar. Vanwege de benodigde planvoorbereidingstijd ligt het zwaartepunt van de uitvoering van de target in de jaren 2025 en 2026. Dit betekent dat de target niet tijdig (eind 2025) wordt behaald met alleen de locaties die voldoen aan de definitie van de collegetarget.
Wonen en bouwen
Afspraken samenwerking in de regio en met het Rijk voor verstedelijking en mobiliteit.
Rotterdam werkt mee aan de Rijksprogramma’s voor een goede ruimtelijke ordening, in aanloop naar de intussen als eerste concept verschenen Nota Ruimte van het Rijk. Onderdeel van de Rijksprogramma’s is de uitwerking van het NOVEX-gebied Zuidelijke Randstad. Deze uitwerking heeft een directe relatie met de toegekende Rijksmiddelen voor de MIRT-verkenning Oude Lijn en de nieuwe Stadsbrug.
Omgevingswet
- Er is een start gemaakt met de Uitvoeringsstrategie Omgevingsvisie.
- Er is ook begonnen met het programma Rotterdams Havengebied, samen met het Rijk, de provincie Zuid-Holland en het Havenbedrijf Rotterdam.
- Afronding Ontwikkelperspectief NOVEX Zuidelijke Randstad voor de nieuwe Nota Ruimte.
- Vaststelling Koers op Zuid als gebiedsuitwerking van de Omgevingsvisie.
Woningbouwproductie
Collegetarget bouw nieuwe woningen: Het college start in de komende drie en een half jaar met de bouw van 12.500 – 14.500 nieuwe woningen. Van deze woningen behoort 20% tot het sociale segment en 35% tot het middensegment. Een uitzondering daarop zijn de tijdelijke woningen.
Realisatie cumulatief 1 jul 2022 t/m 2023: 4.640 inclusief 84 flexwoningen
Van de 4.556 permante woningen bevindt zich 24% in het sociale segment, 28% in het middensegment, 25% in het hogere segment en 18% in het topsegment. Van de laatste 4% gerealiseerde woningen is de prijscategorie onbekend.
Mijlpaal cumulatief tot en met 2024: 9.000 - 10.500
In de eerste zes maanden van 2022 is de bouw van 1.500 woningen gestart. Deze vallen buiten de collegetargetperiode. De mijlpaal is aangepast, op advies van de Rekenkamer Rotterdam.
Realisatie cumulatief 1 juli 2022 t/m Aug 2024: 5.661 woningen
Waarvan 27% in het sociale segment, 28% in het middensegment, 23% in het hogere segment en 16% in het topsegment. Van de laatste 6% is de prijscategorie onbekend. Daarnaast zijn binnen het totaalaantal van 5.661 woningen 84 flexwoningen gerealiseerd.
Er zijn voldoende projecten in voorbereiding om het collegetarget te kunnen halen. De projecten met een mogelijke start voor eind 2025 (de planvoorraad) bestaat uit nog eens 12.500 woningen. Voor ongeveer 70% is hiervoor de vergunning aangevraagd of inmiddels verleend.
Het behalen van het collegetarget is mede afhankelijk van enkele onder druk staande zogenaamde kritische succesfactoren, zoals de personeelsschaarste, de economische tegenwind in de bouw, het tijdig kunnen aansluiten van nutsvoorzieningen, en het snel kunnen doorlopen van bezwaar- en beroepsprocedures.
De mijlpaal per jaar is tot 2023 niet gehaald. De oorzaak daarvan is de economische tegenwind in de bouw. De gemeente zet alle zeilen bij om de mijlpaal voor de hele collegeperiode te halen. Maatregelen uit het Doorbouwakkoord en externe middelen, zoals de Startbouwimpuls, moeten hier een extra impuls aan geven.
Financiële bijstellingen
Financiële bijstellingen Stedelijke ontwikkeling | € 11.485 |
Actualisatie kapitaallasten | - € 779 |
Negatief resultaat grondexploitaties door hogere rekenrente | - € 23.100 |
Parkeerbaten | - € 3.300 |
Positief resultaat grondexploitaties | € 16.500 |
Technische wijzigingen, reserves, taakmutaties, kasschuiven en kleine bijstellingen | € 22.164 |