Begroting 2025
Financiën
Paginanummer in website: 188Financiën
Financiële bijstellingen
Bijstellingen Werk en inkomen | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | ||
Eerste Herziening / Voorjaarsnota 2024 | -273.359 | -245.772 | -225.568 | -220.054 | -216.646 | ||
Bijstellingen Tweede Herziening 2024 / Begroting 2025 | -4.978 | -9.937 | -6.791 | -6.582 | -7.220 | ||
Kasschuif Activering werkzoekenden | Kasschuiven | 800 | -800 | 0 | 0 | 0 | |
Kasschuif middelen pilot werkgeverstrajecten Startbanen Statushouders | Kasschuiven | 240 | -240 | 0 | 0 | 0 | |
Kiezen voor Rotterdam 2025 en verder | Kiezen voor Rotterdam | 0 | 1.477 | 2.818 | 2.818 | 2.818 | |
Kiezen voor Rotterdam: Effecten op de programmalasten | Kiezen voor Rotterdam | 0 | 302 | 581 | 581 | 581 | |
Mutatie baten en lasten ESF | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie baten en lasten Just Transition Fund | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie baten en lasten Vroege Start | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verdeling baten en lasten Samen voor Zuid | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Bijzondere bijstand, studenten | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Breed Offensief | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Herstelprogramma Functiewaardering SW | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve RAP-fonds | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Re-integratie bijstandsgerechtigden | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Toeslagenaffaire | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aanpassing participatie gelden 2028 | Taakmutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | -528 | |
Bijdrage Regionale doelgroepspecifieke aanpak | Taakmutaties | -137 | -137 | -137 | 0 | 0 | |
Impactanalyse NPLV | Taakmutaties | -12 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Loon- en prijsbijstelling integratie-uitkering participatie 2024 en verder | Taakmutaties | -5.463 | -3.671 | -3.618 | -3.565 | -3.660 | |
Technische wijzigingen | Technische wijzigingen | -406 | -6.867 | -6.435 | -6.415 | -6.431 | |
Begroting na wijzigingen | -278.337 | -255.709 | -232.360 | -226.636 | -223.866 |
Toelichting financiële bijstellingen
Kasschuif Activering werkzoekenden
Er is geanticipeerd op de herijking dienstverlening Participatiewet door interne mobiliteit te stimuleren. Dit resulteert in de voorgestelde kasschuif naar 2025.
Kasschuif middelen pilot werkgeverstrajecten Startbanen Statushouders
Met nog vier andere gemeenten is Rotterdam een pilotgemeente in 'Startbanen voor statushouders'. Het Rijk heeft hiervoor € 400.000 beschikbaar gesteld. Dit bedrag is opgenomen in de jaarschijf 2024. De inzet vindt echter plaats in zowel 2024 als 2025. Om de pilot in 2025 te kunnen financieren schuift een bedrag van € 240.000 door naar 2025.
Kiezen voor Rotterdam 2025 en verder
Bij de Voorjaarsnota 2023 is besloten tot een organisatieopgave van € 150 mln. De organisatieopgave is verder uitgewerkt in Kiezen voor Rotterdam. Kiezen voor Rotterdam heeft als doel om tot een kleinere slagvaardige organisatie te komen. Dat betekent dat de gemeente dingen anders gaat doen en dit leidt tot een verlaging van de lasten voor personeel. Dit staat uitgebreid toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering. De besparing voor 2024 van € 20 mln is bij de Voorjaarsnota en Eerste Herziening 2024 verdeeld over de begrotingsprogramma's. De besparing voor 2025 en verder is nu structureel verdeeld over de begrotingsprogramma’s.
Kiezen voor Rotterdam: Effecten op de programmalasten
Kiezen voor Rotterdam beoogt een bezuiniging en doorontwikkeling van de organisatie. Voor de begroting 2025 leidt Kiezen voor Rotterdam tot lagere personeelslasten en ook tot lagere programmalasten, bijvoorbeeld voor de overige organisatiekosten. Hierdoor dalen eveneens de baten en lasten die intern worden doorbelast of die de gemeente verrekent met externen.
Mutatie baten en lasten ESF
Voor de subsidieregeling Europees Sociaal Fonds Plus zijn de verwachte baten en lasten begroot. Inmiddels is bekend dat deze baten en lasten hoger zijn dan voor 2024 en 2025 was geraamd: voor 2024 met € 500.000 en voor 2025 met € 600.000. De baten en lasten zijn hierop aangepast. Deze bijstelling is per saldo neutraal.
Mutatie baten en lasten Just Transition Fund
De baten en de lasten van het Just Transition Fund zijn voor 2024 verlaagd met € 572.000 en voor 2025 en 2026 verhoogd met € 286.000. De verwachting is dat de uitgaven voor de subsidies in 2024 lager uitvallen. Het subsidiegeld dat de gemeente in 2024 minder uitgeeft, wordt ingezet in 2025 en 2026.
Mutatie baten en lasten Vroege Start
Het Rijk heeft geld beschikbaar gesteld voor het innovatieve inburgeringstraject 'Vroege Start' voor statushouders. Na vaststelling van de begroting zijn de baten en lasten verhoogd met € 1,2 mln. Deze bijstelling is per saldo neutraal.
Verdeling baten en lasten Samen voor Zuid
Voor de pijler ‘Werk’ binnen het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) geeft de gemeente niet alle begrote rijksbijdragen in 2024 en 2025 uit. De intensievere dienstverlening door inkomensconsulenten wordt vanaf medio 2024 niet meer gefinancierd uit het geld van het Rijk. Dit gebeurt voortaan uit de gemeentebegroting, gezien de beperkte bijdrage aan de NPRZ-doelstellingen. De baten en lasten worden verlaagd met € 230.000 in 2024 en € 460.000 in 2025. De rijksmiddelen schuiven door naar 2025 of 2026.
Bestemmingsreserve Bijzondere bijstand studenten
Voor de jaren 2024 tot en met 2026 stelt het college een onttrekking voor van € 2,0 mln uit de bestemmingsreserve 'Bijzondere bijstand studenten'. De uitgaven zijn bedoeld voor Jongeren en Schulden (JES), een nieuwe variant om jongeren met schulden te helpen. Het Jeugdperspectieffonds (JPF), de vorige regeling, had geen budget meer beschikbaar. Omdat zowel de onttrekking als de lasten worden begroot, is deze bijstelling per saldo € 0.
Bestemmingsreserve Breed Offensief
Breed Offensief is een taak die het Rijk aan gemeenten heeft opgelegd. Het doel is werkgevers te stimuleren om de arbeidsmarktpositie van mensen met loonkostensubsidie te verbeteren. De project- en invoeringslasten bedragen € 738.000. Deze lasten worden gedekt uit de bestemmingsreserve Breed Offensief. De onttrekking en de lasten worden begroot. Hierdoor is de bijstelling per saldo € 0.
Bestemmingsreserve Herstelprogramma Functiewaardering SW
In 2023 is het herstelprogramma gestart rond de functiewaardering van de medewerkers van de Sociale Werkvoorziening (SW). Deze start kwam nadat in 2018 was geconstateerd dat het functiehuis voor de cao-SW niet actueel was en ook een passend functiewaarderingsproces ontbrak. Het herstelprogramma is bedoeld om recht te doen aan hen die mogelijk achterstallig loon tegoed hebben in verband met een onjuiste inschaling volgens de cao-SW. In de jaarrekening 2023 is hiervoor een bestemmingsreserve gevormd van € 3,8 mln. De verwachting is dat de functiewaardering en bijbehorende uitbetalingen in 2024 worden afgerond. De onttrekking en de lasten worden begroot; de bijstelling is daardoor per saldo € 0.
Bestemmingsreserve RAP fonds
Voor het Rijnmonds Arbeidsmarkt Perspectieffonds (RAP) is de verwachting dat in 2024 het budget van € 3,9 mln niet volledig wordt uitgekeerd. De uitgaven van de verstrekte subsidies lopen over de jaargrens heen. Omdat hiervoor voor 2025 al verplichtingen zijn aangegaan, is het voorstel een bestemmingsreserve te vormen van € 1,7 mln. De onttrekking en de lasten worden beide begroot; de bijstelling is daardoor per saldo € 0.
Bestemmingsreserve Re-integratie bijstandsgerechtigden
Het gaat om een administratieve omzetting van aanpassingen binnen de de bestemmingsreserve Re-integratie bijstandsgerechtigden. Deze wijziging is per saldo neutraal.
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmonitor
Uit het saldo op de BUIG wordt € 528.000 verrekend in de bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor (RIM) voor de ‘verkoopopbrengst Eneco’. Dit gebeurt vanwege het Rotterdamse Scholingsfonds. Bij de dekking van dit fonds - uit de verkoopopbrengst Eneco - is namelijk afgesproken dat besparingen door uitstroom van bijstandsgerechtigden met een scholingsvoucher terugvloeien naar de RIM. Het gaat hierbij om de bespaarde uitkeringen aan Rotterdammers die in 2023 zijn uitgestroomd uit de bijstand nadat eerder met een scholingsvoucher in hun toekomst was geïnvesteerd.
Bestemmingsreserve Toeslagenaffaire
In de nasleep van de toeslagenaffaire maakt de gemeente kosten voor de kwijtschelding van schulden. Deze lasten worden gedekt door een onttrekking uit de bestemmingsreserve van € 206.000 in 2024. Deze bijstelling is per saldo budgetneutraal.
Aanpassing participatie gelden 2028
In 2018 zijn landelijke afspraken gemaakt over de overheveling van twee onderdelen van de integratie-uitkering Participatie naar de algemene uitkering. Het gaat om de onderdelen Wajong en Regulier werk. Deze overheveling is, zoals blijkt uit de meicirculaire van het Rijk, met ingang van 2023 uitgevoerd. Bij de overheveling is overeengekomen om de meerjarige volumegroei te blijven compenseren. Dat gebeurt door een correctie op de extrapolatie. Het gaat om een bedrag van € 528.000 in 2028.
Bijdrage Regionale doelgroepspecifieke aanpak
Het Rijk heeft geld beschikbaar gesteld aan de centrumgemeenten voor de regionale doelgroepspecifieke aanpak. Dit geld is bedoeld om de arbeidsparticipatie van statushouders en andere kwetsbare groepen te vergroten en hen extra te ondersteunen. Het gaat om € 137.000 per jaar voor de periode 2024 tot en met 2026.
Impactanalyse NPLV
Zeventien gemeenten ontvangen vanuit het interbestuurlijke programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV) een bijdrage van in totaal € 270.000 voor een actualisatie van een eerder uitgevoerde impactanalyse ‘vooraf’ (ex ante). Voor elke gemeente is per Stedelijk Focusgebied € 15.000 beschikbaar. Naar verwachting geeft Rotterdam 100 procent van de bijdrage uit aan de inkoop van de actualisatie. Daarom is een afdracht gedaan aan het BTW Compensatie Fonds. Gecorrigeerd voor deze afdracht gaat het per gemeente – en dus ook voor Rotterdam - om € 12.000.
Loon- en prijsbijstelling integratie-uitkering participatie 2024 en verder
Het Rijk heeft budget beschikbaar gesteld voor de reguliere loon- en prijsbijstelling Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en Nieuw Beschut Werk. Het gaat om een hogere bijdrage voor Nieuw Beschut Werk en een eenmalige bijdrage voor de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven. Voor 2024 gaat het om € 5,5 mln tot € 3,7 mln in 2028. De ontvangen rijksmiddelen zijn (als baat) verwerkt in het programma Algemene Middelen. Daartegenover wordt het lastenbudget binnen het programma W&I verhoogd (vandaar het gepresenteerde min-bedrag in dit programma).
Technische wijzigingen
In dit programma zijn er diverse technische wijzigingen. Het gaat om de volgende wijzigingen:
- De budgetten zijn vanaf het jaar 2025 geactualiseerd naar het prijspeil 2025. Nadere informatie is opgenomen bij Grondslagen. Voor 2025 een bedrag van -€ 6,7 mln tot -€ 6,3 mln in 2028
- Budgetoverheveling van programma Armoede, schuldhulpverlening, inburgering en samenleving naar programma Werk en Inkomen voor ontwikkeling van een aanvraag- en adviesmodule inkomensondersteuning voor 2024. Het gaat om een bedrag van -€ 275.000
- Diverse kleine technische wijzigingen voor 2024 van -€ 131.000 tot -€ 103.000 in 2028.
Overzicht baten en lasten
Overzicht van baten en lasten Werk en inkomen | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | |
Baten exclusief reserves | 579.893 | 570.227 | 584.841 | 555.925 | 555.143 | 553.826 | |
Bijdragen rijk en medeoverheden | 570.996 | 558.398 | 570.881 | 543.457 | 542.675 | 541.358 | |
Overige opbrengsten derden | 8.914 | 11.829 | 13.961 | 12.468 | 12.468 | 12.468 | |
Overige baten | -16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten exclusief reserves | 838.299 | 865.239 | 845.093 | 789.425 | 781.816 | 777.729 | |
Apparaatslasten | 182.124 | 187.140 | 183.896 | 169.634 | 167.357 | 167.374 | |
Inhuur | 8.522 | 2.344 | 1.697 | 2.028 | 2.022 | 2.022 | |
Overige apparaatslasten | 4.354 | 4.004 | 4.674 | 4.760 | 4.755 | 4.755 | |
Personeel | 169.248 | 180.791 | 177.526 | 162.845 | 160.580 | 160.597 | |
Overige verrekeningen | -1.089 | 1.001 | -2.587 | -2.866 | -2.866 | -2.866 | |
Overige verrekeningen | -1.089 | 1.001 | -2.587 | -2.866 | -2.866 | -2.866 | |
Programmalasten | 657.265 | 677.099 | 663.784 | 622.657 | 617.324 | 613.221 | |
Financieringslasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 38.461 | 38.896 | 40.230 | 34.249 | 31.260 | 28.661 | |
Kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige programmalasten | -17.351 | 50 | 116 | 116 | 116 | 116 | |
Salariskosten WSW en WIW | 52.748 | 63.760 | 58.150 | 55.604 | 53.517 | 52.014 | |
Sociale uitkeringen | 568.549 | 556.589 | 546.276 | 516.048 | 516.048 | 516.048 | |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 14.857 | 17.803 | 19.013 | 16.641 | 16.384 | 16.384 | |
Saldo voor vpb en reserveringen | -258.406 | -295.012 | -260.252 | -233.500 | -226.672 | -223.903 | |
Saldo voor reserveringen | -258.406 | -295.012 | -260.252 | -233.500 | -226.672 | -223.903 | |
Reserves | -931 | 16.675 | 4.543 | 1.140 | 37 | 37 | |
Onttrekking reserves | 26.144 | 49.547 | 14.526 | 865 | 37 | 37 | |
Begeleiding naar werk voor Statushouders | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Armoedebeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Bijzondere bijstand, studenten | 0 | 400 | 1.000 | 600 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Breed Offensief | 221 | 738 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve BUIG (uitkeringen Participatiewet e.d.) | 16.904 | 35.557 | 12.183 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Dichterbij dan je denkt | 134 | 358 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Doorlopende werkzaamheden Tozo-regeling | 1.333 | 1.451 | 751 | 265 | 37 | 37 | |
Bestemmingsreserve Herinrichten instrument Hallo Werk t.b.v. Pro VSO jongeren | 234 | 76 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Herstelprogramma Functiewaardering SW | 0 | 3.817 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Impuls baankansen speciaal voortgezet onderwijs | 431 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Spaarsaldo Participatiebudget | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 3.053 | 6.943 | 592 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Uitvoering energietoeslag | 1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Uitvoeringskosten kwijtschelding - Toeslagenaffaire | 140 | 206 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rotterdams Investeringsmotor | 1.293 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 28.817 | 33.571 | 12.183 | 0 | 0 | 0 | |
Begeleiding naar werk voor Statushouders | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve BUIG (uitkeringen Participatiewet e.d.) | 28.139 | 30.409 | 12.183 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve RAP fonds | 0 | 1.696 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 678 | 1.466 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrijval reserves | 1.742 | 700 | 2.200 | 275 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Breed Offensief | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve BUIG (uitkeringen Participatiewet e.d.) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Doorlopende werkzaamheden Tozo-regeling | 0 | 0 | 700 | 275 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve MaaS en Ma!N | 787 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Nieuw Beschut | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 0 | 500 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Uitvoeringskosten RBZ | 355 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -259.337 | -278.337 | -255.709 | -232.360 | -226.636 | -223.866 |
Toelichting overzicht baten en lasten
Baten
De baten bestaan voornamelijk uit rijksbijdragen in het kader van de Bundeling uitkeringen inkomensvoorzieningen gemeenten (BUIG) ten behoeve van de uitvoering van de Participatiewet. Vanuit deze bijdrage betaalt de gemeente bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies.
Lasten
De programmalasten bestaan voor het grootste deel uit de sociale uitkeringslasten. De participatiemiddelen, als integratie-uitkering in het Gemeentefonds, zijn bestemd voor re-integratie van werkzoekenden, werkzoekenden met een arbeidsbeperking en de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW).
Reserves
Een belangrijke risicoreserve binnen dit programma is de bestemmingsreserve BUIG. Deze reserve wordt gebruikt voor het dekken van eventuele tekorten op de BUIG.
Meerjarig verloop
Het meerjarig verloop van de programmalasten en baten wordt vooral beïnvloed door de geraamde ontwikkeling van de uitkeringslasten en het BUIG-budget. De lasten van de sociale uitkeringen zijn voor twee jaren (2024 en 2025) geraamd op basis van volume en prijs. Het BUIG budget voor deze jaren is gebaseerd op de laatst verkregen informatie van het Rijk. Voor de jaren daarna wordt de ontwikkeling in de verwachte rijksbaten gelijkgesteld aan de ontwikkeling van de verwachte lasten, waarvoor we aansluiten bij CPB-ramingen van de ontwikkeling van het landelijke aantal bijstandsuitkeringen.
Het meerjarig verloop op de apparaatslasten wordt voornamelijk veroorzaakt door de mutatie in de formatie en de aan het personeelsbestand gerelateerde kosten: loonkosten, overige personele kosten en inhuur. De formatie van het organisatieonderdeel Werk en Inkomen is gebaseerd op de capaciteit die nodig is voor uitvoering van het geraamde bijstandsvolume. Deze formatie wordt vervolgens omgezet in het benodigde loonkostenbudget.
Programma en Rotterdamse taakvelden
Saldo programma Werk en inkomen/Rotterdams taakveld | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 |
Werk en inkomen | -278.337 | -255.709 | -232.360 | -226.636 | -223.866 |
Arbeidsparticipatie - Maatschappelijk | -23.548 | -21.083 | -18.798 | -17.465 | -17.465 |
Arbeidsparticipatie - Werk | -66.513 | -65.646 | -59.039 | -57.333 | -56.068 |
Begeleide participatie | -106.090 | -110.319 | -106.980 | -104.088 | -102.582 |
Inkomensregelingen - Inkomen | -82.186 | -58.661 | -47.543 | -47.749 | -47.750 |
Reserves
Onder dit programma vallen de volgende reserves:
Begroting bestemmingsreserves Werk en inkomen | 31-12-2024 | 31-12-2025 | 31-12-2026 | 31-12-2027 | 31-12-2028 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Werk en inkomen | 29.937 | 28.486 | 27.946 | 27.909 | 27.872 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Breed Offensief | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve BUIG (uitkeringen Participatiewet e.d.) | 25.528 | 25.528 | 25.528 | 25.528 | 25.528 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Dichterbij dan je denkt | 225 | 225 | 225 | 225 | 225 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Doorlopende werkzaamheden Tozo-regeling | 2.146 | 695 | 155 | 118 | 81 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Herinrichten instrument Hallo Werk t.b.v. Pro VSO jongeren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Herstelprogramma Functiewaardering SW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Impuls baankansen speciaal voortgezet onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve RAP fonds | 1.696 | 1.696 | 1.696 | 1.696 | 1.696 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Uitvoeringskosten kwijtschelding - Toeslagenaffaire | 342 | 342 | 342 | 342 | 342 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Toelichting reserves
Bestemmingsreserve Uitvoeringskosten kwijtschelding Toeslagenaffaire
In de jaarrekening 2021 is deze reserve gevormd vanuit ontvangen rijksmiddelen als compensatie voor uitvoeringskosten voor de afwikkeling van de kinderopvang- en toeslagenaffaire. De einddatum van de reserve is aangepast van nader te bepalen naar 31 december 2026.