Begroting 2025
Financiën
Paginanummer in website: 200Financiën
Financiële bijstellingen
Bijstellingen Zorg, welzijn en wijkteams | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | ||
Eerste Herziening / Voorjaarsnota 2024 | -955.408 | -935.764 | -868.686 | -823.346 | -815.307 | ||
Bijstellingen Tweede Herziening 2024 / Begroting 2025 | -27.128 | -80.757 | -46.153 | -47.858 | -49.414 | ||
Kasschuif bankslapers | Kasschuiven | 1.000 | -1.000 | 0 | 0 | 0 | |
Kasschuif Digitale inclusie | Kasschuiven | 400 | -400 | 0 | 0 | 0 | |
Kasschuif Digitale Inclusie naar Opzoomer Meer Mee | Kasschuiven | 150 | -150 | 0 | 0 | 0 | |
Kasschuif Landelijke Vreemdelingen Voorziening | Kasschuiven | 210 | -210 | 0 | 0 | 0 | |
Kiezen voor Rotterdam 2025 en verder | Kiezen voor Rotterdam | 0 | 2.043 | 4.240 | 4.240 | 4.240 | |
Kiezen voor Rotterdam: Effecten op de programmalasten | Kiezen voor Rotterdam | 0 | 313 | 681 | 681 | 681 | |
Actualisatie kapitaallasten | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | -1.226 | -63 | -63 | 0 | 0 | |
Domein-Overstijgend Samenwerken | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Jeugdhulp persoonsgebonden budget | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | -14.091 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Landelijke Vreemdelingen Voorziening | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rijksbijdrage "Gezond Actief Leven Akkoord" | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rijksbijdrage Gemeentelijke Hulp Gedupeerden Toeslagenproblematiek | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rijksbijdrage Nationaal Programma Rotterdam Zuid | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stevige start | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Triage en opvolging in Hotspot Rotterdam | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Bestrijding eenzaamheid ouderen | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Blokhuismiddelen | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Locatieontwikkelingen kwetsbare doelgroepen | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Beschermd wonen | Taakmutaties | -6.179 | -6.181 | -6.184 | -6.184 | -6.184 | |
Besparingsverlies Jeugd | Taakmutaties | 0 | -23.135 | 0 | 0 | 0 | |
Compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg | Taakmutaties | 1.308 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Hervormingsagenda jeugd | Taakmutaties | 0 | 0 | 3.933 | 1.000 | -800 | |
Jeugd | Taakmutaties | 0 | 4.407 | 4.407 | 4.407 | 4.407 | |
Jeugdhulp kinderen in een AZC | Taakmutaties | -35 | -35 | -35 | -35 | -35 | |
Ketensystemen Jeugd | Taakmutaties | 30 | 31 | 0 | 0 | 0 | |
Landelijke Vreemdelingen Voorziening | Taakmutaties | 773 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nationaal Actieplan Dakloosheid | Taakmutaties | -5.844 | -5.844 | -5.844 | -5.844 | -5.844 | |
Pilot dakloze EU-burgers | Taakmutaties | -1.580 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrijval reservering compensatieregling voogdij 18+ | Taakmutaties | 0 | -1.484 | -1.395 | -1.403 | -1.410 | |
Vrouwenopvang | Taakmutaties | 17 | 17 | 15 | 15 | 15 | |
Werkdrukverlaging jeugdbescherming | Taakmutaties | -1.398 | -1.422 | -1.336 | -1.343 | -1.350 | |
Wmo Hulpmiddelen | Taakmutaties | -198 | -292 | 0 | 0 | 0 | |
Technische wijzigingen | Technische wijzigingen | -466 | -47.351 | -44.572 | -43.393 | -43.134 | |
Begroting na wijzigingen | -982.537 | -1.016.520 | -914.838 | -871.205 | -864.721 |
Toelichting financiële bijstellingen
Kasschuif bankslapers
Niet alle plekken voor bankslapers zijn in 2024 gerealiseerd, dit heeft vertraging opgelopen. De kasschuif is bedoeld om kosten te dekken voor verbouwing en opstartkosten in 2025 voor de realisatie van flexplekken.
Kasschuif Digitale inclusie
Het budget dat voor de personeelslasten van digitale inclusie beschikbaar is gesteld voor 2024, wordt ingezet in 2024 en 2025. Deze wijziging gaat over een kasschuif van middelen voor personeelslasten van 2024 naar 2025.
Kasschuif Digitale Inclusie naar Opzoomer Meer Mee
Bij de motie Opzoomer Meer Mee is besloten dat een bedrag van digitale inclusie wordt gebruikt voor Opzoomer Meer Mee, daarvoor is een kasschuif nodig van 2024 naar 2025.
Kasschuif Landelijke Vreemdelingen Voorziening
De rijksbijdrage voor Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) stopt 1 januari 2025. Met deze kasschuif kunnen de lasten voor de afbouw van de LVV worden gedekt in 2025.
Kiezen voor Rotterdam 2025 en verder
Bij de Voorjaarsnota 2023 is besloten tot een organisatieopgave van € 150 mln. De organisatieopgave is verder uitgewerkt in Kiezen voor Rotterdam. Kiezen voor Rotterdam heeft als doel om tot een kleinere slagvaardige organisatie te komen. Dat betekent dat de gemeente dingen anders gaat doen en dit leidt tot een verlaging van de lasten voor personeel. Dit staat uitgebreid toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering. De besparing voor 2024 van € 20 mln is bij de Voorjaarsnota en Eerste Herziening 2024 verdeeld over de begrotingsprogramma's. De besparing voor 2025 en verder is nu structureel verdeeld over de begrotingsprogramma’s.
Kiezen voor Rotterdam: Effecten op de programmalasten
Zie toelichting Kiezen voor Rotterdam 2025 en verder.
Actualisatie kapitaallasten
Kapitaallasten bestaan uit afschrijvingen en rente op investeringen. De kapitaallasten zijn aangepast. Daar zijn twee redenen voor. De eerste is dat er nieuwe en bijgestelde investeringskredieten zijn. De tweede reden is dat de ramingen per jaarschijf zijn geactualiseerd. In de paragraaf Investeringen staan gedetailleerde overzichten van lopende en nieuwe kredieten.
Domein-Overstijgend Samenwerken
Het Rijk heeft € 592.000 voor 2024 toegekend voor het project Domein-Overstijgend Samenwerken met als doel betere zorg thuis, waardoor zorg in verpleeghuizen en andere zorginstellingen kan worden uitgesteld of voorkomen. Zowel de baten als de lasten worden begroot, daardoor is de bijstelling per saldo € 0.
Jeugdhulp persoonsgebonden budget
In de Voorjaarsnota 2024 is het budget voor de pgb jeugd onterecht vrijgevallen. Dit wordt met deze bijstelling hersteld.
Landelijke Vreemdelingen Voorziening
Vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid is € 1,4 mln in 2024 ontvangen voor de Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV). Dit is de bed-bad-broodregeling. Zowel de baten als de lasten worden hiermee opgehoogd, per saldo is de bijstelling daardoor € 0.
Rijksbijdrage "Gezond Actief Leven Akkoord"
Het Rijk stelt gelden beschikbaar voor Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA 2023-2026). Het in 2023 niet benutte budget van € 1,3 mln wordt hiermee eenmalig meegenomen naar 2024. Deze gelden worden ingezet voor gezonde buurtaanpak, inzet regisseurs bewegen en gezondheid en valpreventietrainingen. Zowel de baten als de lasten worden hiermee opgehoogd, per saldo is de bijstelling daardoor € 0.
Rijksbijdrage Gemeentelijke Hulp Gedupeerden Toeslagenproblematiek
Het Rijk heeft gelden beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de gemeentelijke hulp aan gedupeerden voor de Toeslagenaffaire (€ 18,7 mln in 2024 en € 5,1 mln in 2025). Zowel de baten als de lasten worden hiermee opgehoogd, per saldo is de bijstelling daardoor € 0.
Rijksbijdrage Nationaal Programma Rotterdam Zuid
Het Rijk heeft gelden beschikbaar gesteld voor het project Kansrijke Wijk voor het deel Programmatische Aanpak 0-4 jaar voor (€ 271.000). Zowel de baten als de lasten worden hiermee opgehoogd, per saldo is de bijstelling daardoor € 0.
Stevige start
Het Rijk heeft gelden beschikbaar gesteld voor het project Stevige start. Het in 2023 niet benutte budget van € 129.000 wordt eenmalig meegenomen naar 2024. Zowel de baten als de lasten worden hiermee opgehoogd, per saldo is de bijstelling daardoor € 0.
Triage en opvolging in Hotspot Rotterdam
De organisatie ZonMW stelt € 346.000 in 2024 beschikbaar voor het ontwikkelen van een domeinoverstijgende samenwerking voor de zorg aan mensen met onbegrepen gedrag. Zowel de baten als de lasten worden hiermee opgehoogd, per saldo is de bijstelling daardoor € 0.
Bestemmingsreserve Bestrijding eenzaamheid ouderen
Meerjarig wordt er een bedrag onttrokken aan de bestemmingsreserve eenzaamheid ouderen om de verwachte uitgaven te dekken (€ 100.000 in 2024, € 1 mln in 2025 en € 1,2 mln in 2026).
Zowel de onttrekking als de lasten worden hiermee verhoogd, per saldo is de bijstelling daardoor € 0.
Bestemmingsreserve Blokhuismiddelen
Er wordt € 600.000 onttrokken in 2024 uit de bestemmingsreserve voor de Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen. Zowel de onttrekking als de lasten worden hiermee verhoogd, per saldo is de bijstelling daardoor € 0.
Bestemmingsreserve Locatieontwikkelingen kwetsbare doelgroepen
Voorgesteld wordt om een nieuwe bestemmingsreserve te vormen met al doel langdurige projecten te financieren voor het realiseren van opvangvoorzieningen voor kwetsbare Rotterdammers. Hierdoor blijven incidentele in de begroting opgenomen middelen bedoeld voor de realisatie van opvangvoorzieningen voor kwetsbare Rotterdammers voor dit doel beschikbaar. € 1,8 mln is voor het realiseren van woonvoorzieningen aan de Slinge 5 en Overwolde 46-50 door Antes en € 1,5 mln is voor het realiseren van 200 transitieplekken voor bankslapers. De lasten worden verlaagd en toegevoegd aan de reserve, per saldo is deze bijstelling daardoor € 0.
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds
Er wordt € 60.000 in 2024 onttrokken aan de bestemmingsreserve voor ICT-verbeteringen. Zowel de onttrekking als de lasten worden hiermee verhoogd, per saldo is de bijstelling daardoor € 0.
Taakmutaties en Gemeentefondsmutaties
Er zijn verschillende aanpassingen in het budget door taakmutaties die het Rijk via het Gemeentefondsmutaties uitkeert. De baten hiervoor staan op programma Algemene Middelen. Het gaat om de volgende wijzigingen:
- Beschermd wonen
Dit is een indexatie van de gelden die de gemeenten krijgen voor beschermd wonen. - Besparingsverlies Jeugd
De geraamde besparing uit het coalitieakkoord Rutte IV op de jeugdzorg, kan in 2025 niet gerealiseerd worden, omdat de maatregelen, van de hervormingsagenda Jeugd, die tot besparing moeten leiden nog niet zijn gerealiseerd. Om die reden krijgen gemeenten in 2025 incidenteel compensatie. - Compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg
Voor het verlenen van de specifieke uitkering compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg in 2024 wordt vanuit het gemeentefonds gelden overgeboekt naar de begroting van het ministerie van VWS. Dit budget wordt ingezet om de gemeenten te compenseren voor de niet beoogde kosten van 2022 en 2023 na inwerkingtreding van de Wet wijziging woonplaatsbeginsel voor de Voogdij 18+. - Hervormingsagenda jeugd
Dit is een aanpassing op eerder ter beschikking gestelde extra middelen vanuit de hervormingsagenda (van € 3,9 mln in 2025 tot –€ 800.000 vanaf 2028). - Jeugd
Dit is een uitname uit het gemeentefonds uit het totale Jeugdbudget (€ 4,4 mln vanaf 2025), waarmee het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de specifieke uitkering actieplan Voortijdig Schoolverlaten bekostigd. - Jeugdhulp kinderen in een AZC
Dit is een herverdeling van de gelden aan alle gemeenten. - Ketensystemen Jeugd
Gemeentes moeten in 2024 en 2025 na een herijking meer bijdragen, waarvoor een uitnamen uit het Gemeentefonds wordt gedaan. - Landelijke Vreemdelingen Voorziening
Het pilotprogramma voor de Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) had oorspronkelijk een looptijd van 2019 tot en met 2021. In afwachting van een mogelijke structurele regeling heeft het kabinet, in overleg met de VNG, besloten de pilot te verlengen tot en met 31 december 2024. De middelen aan de gemeenten met een LVV-voorziening worden sinds 2022 verstrekt via een specifieke uitkering. - Nationaal Actieplan Dakloosheid
Vanaf 2024 worden er structureel gelden beschikbaar gesteld voor het Nationaal Actieplan Dakloosheid. - Pilot kortdurende opvang dakloze EU-burgers
Aan de pilotgemeenten worden in 2024 gelden beschikbaar gesteld. - Vrijval reservering compensatieregling voogdij 18+
Dit is een toevoeging aan het gemeentefonds van het nog niet uitbetaalde deel. - Vrouwenopvang
Dit is een herverdeling van de gelden aan alle gemeenten. - Werkdrukverlaging jeugdbescherming
Vanaf 2024 stelt het ministerie van Justitie en Veiligheid structureel gelden beschikbaar. - Wmo-Hulpmiddelen
Voor 2024 en 2025 worden gemeentes gecompenseerd voor de meerkosten van het scheiden van wonen en zorg in de Wet langdurige zorg.
Technische wijzigingen
In dit programma zijn er diverse technische wijzigingen.
- De budgetten zijn vanaf het jaar 2025 geactualiseerd naar het prijspeil 2025. Daarnaast zijn de loonbudgetten vanaf 2024 bijgesteld met 0,93% naar aanleiding van de cao 2024. Nadere informatie is opgenomen bij Grondslagen (-€ 1 mln in 2024 tot -€ 42,1 mln in 2028).
- Intensivering aanpak straatintimidatie. In 2023 is de intensivering straatintimidatie 2024-2026 overgedragen aan programma Zorg, Welzijn en Wijkteams. In deze wijziging wordt het budget ook voor 2027 en 2028 overgedragen aan programma Zorg, Welzijn en Wijkteams vanuit het programma Veilig (-€ 936.000 vanaf 2027).
- In 2024 wordt vanuit het programma Zorg Welzijn wijkteams € 750.000 overgeheveld naar het programma Onderwijs voor dagprogrammering (€ 750.000 in 2024).
- Overige technische wijzigingen (-€ 191.000 in 2024 tot € 98.000 in 2028).
Overzicht baten en lasten
Overzicht van baten en lasten Zorg, welzijn en wijkteams | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | |
Baten exclusief reserves | 110.739 | 106.470 | 115.257 | 140.490 | 121.385 | 121.385 | |
Bijdragen rijk en medeoverheden | 106.868 | 99.013 | 107.783 | 133.123 | 114.018 | 114.018 | |
Overige opbrengsten derden | 3.871 | 7.457 | 7.474 | 7.367 | 7.367 | 7.367 | |
Overige baten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten exclusief reserves | 1.058.148 | 1.112.731 | 1.132.799 | 1.056.567 | 992.590 | 986.106 | |
Apparaatslasten | 129.079 | 133.808 | 130.101 | 115.039 | 114.200 | 113.182 | |
Inhuur | 9.983 | 4.711 | 1.575 | 1.584 | 1.584 | 1.584 | |
Overige apparaatslasten | 3.002 | 2.849 | 3.228 | 2.939 | 2.925 | 2.909 | |
Personeel | 116.095 | 126.248 | 125.297 | 110.516 | 109.692 | 108.690 | |
Overige verrekeningen | 14.443 | 423 | 225 | -11 | 548 | 548 | |
Overige verrekeningen | 14.443 | 423 | 225 | -11 | 548 | 548 | |
Programmalasten | 914.625 | 978.500 | 1.002.473 | 941.538 | 877.841 | 872.375 | |
Financieringslasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 108.204 | 184.172 | 180.733 | 151.717 | 139.702 | 139.060 | |
Kapitaallasten | 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige programmalasten | 333 | 0 | -77 | -33 | -19 | -26 | |
Sociale uitkeringen | 455.353 | 410.003 | 437.420 | 422.380 | 424.628 | 426.012 | |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 349.986 | 384.326 | 384.398 | 367.474 | 313.530 | 307.330 | |
Saldo voor vpb en reserveringen | -947.409 | -1.006.261 | -1.017.541 | -916.077 | -871.205 | -864.721 | |
Saldo voor reserveringen | -947.409 | -1.006.261 | -1.017.541 | -916.077 | -871.205 | -864.721 | |
Reserves | 48.200 | 23.724 | 1.021 | 1.239 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 44.741 | 37.024 | 11.021 | 11.239 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Bestrijding eenzaamheid ouderen | 0 | 100 | 1.021 | 1.239 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Blokhuismiddelen | 5.816 | 4.150 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Decentralisatie AWBZ | 906 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Maatschappelijke Participatie gebieden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Menselijke Maat | 0 | 975 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve tweedelijns WMO en Jeugdhulp | 38.018 | 31.739 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Vergoeding meerkosten Corona zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Vrouwenopvang en mensenhandel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Wijkpaleis | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 13.300 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve tweedelijns WMO en Jeugdhulp | 0 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | |
Locatieontwikkelingen kwetsbare doelgroepen | 0 | 3.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrijval reserves | 3.459 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve CJG | 175 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Dak- en thuislozen | 853 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Decentralisatie AWBZ | 222 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Maatschappelijke Participatie gebieden | 294 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Maatwerkvoorzieningen Wmo | 147 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Masterplan ouderen | 773 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Meerkosten Corona GRJR | 377 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Ouderen | 318 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Wijkpaleis | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -899.209 | -982.537 | -1.016.520 | -914.838 | -871.205 | -864.721 |
Toelichting overzicht baten en lasten
Baten
De baten op het Programma Zorg, Welzijn en Wijkteams bestaan voornamelijk uit de extra rijksbijdragen voortvloeiend uit:
- De in het coalitieakkoord genoemde lobby richting het Rijk inzake de Hervormingsagenda Jeugd.
- De eigen bijdrage voor de huishoudelijke hulp Wmo.
- Bijdragen van regiogemeenten voor de uitvoering van de Gemeenschappelijke regeling Jeugdzorg Rijnmond (GRJR).
- De eigen bijdragen voor Wmo-maatwerkvoorzieningen.
Lasten
De gemeente zet eigen personeel in voor de jeugdhulp, toegang tot de Wmo, beleid en zorginkoop en de aanpak van huiselijk geweld. Het grootste deel van de programmalasten wordt besteed aan sociale uitkeringen en subsidies en inkomensverstrekking. Bij sociale uitkeringen gaat het om de inkoop van ondersteuningsarrangementen binnen de Wmo 2015 en de Jeugdwet. Subsidies gaan naar instellingen die werkzaamheden uitvoeren voor specialistische jeugdhulp en naar instellingen voor de maatschappelijke opvang.
Reserves
De belangrijkste bestemmingsreserve die binnen het Programma wordt ingezet is de Bestemmingsreserve Tweedelijns Wmo en jeugdhulp. Deze bestemmingsreserve fungeert als een buffer om fluctuaties in de uitgaven aan zorg op te vangen.
Meerjarig verloop
Zowel in de baten als de lasten zitten grote fluctuaties, die vooral te verklaren zijn door de verlaging in de meerjarige budgetten komt door de bezuinigingsmaatregelen Bestuursopdracht Zorg en de regionale Bestuursopdracht Jeugdzorg Kostenbeheersing en de eigen bijdrage van de Wmo.
Programma en Rotterdamse taakvelden
Saldo programma Zorg, welzijn en wijkteams/Rotterdams taakveld | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 |
Zorg, welzijn en wijkteams | -982.537 | -1.016.520 | -914.838 | -871.205 | -864.721 |
Begeleiding (WMO) | -235.869 | -258.892 | -246.681 | -236.606 | -236.646 |
Beschermd wonen (WMO) | -70.782 | -75.118 | -69.387 | -70.412 | -71.421 |
Gezingericht | -134.421 | -162.236 | -155.282 | -126.114 | -125.728 |
Gezinsgericht | -4.000 | -4.499 | -4.407 | -4.407 | -4.407 |
Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | -10.344 | -14.678 | -15.178 | -15.478 | -15.678 |
Jeugdbescherming | -48.520 | -58.063 | -51.744 | -44.856 | -46.528 |
Jeugdhulp begeleiding | -6.224 | -6.456 | -6.456 | -6.456 | -6.456 |
Jeugdhulp behandeling | -41.793 | -32.554 | -33.609 | -34.738 | -34.790 |
Jeugdhulp dagbesteding | -3.689 | -3.813 | -3.816 | -3.816 | -3.816 |
Jeugdhulp zonder verblijf overig | -669 | -272 | 23.538 | 23.905 | 23.895 |
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | -101.171 | -106.088 | -101.305 | -101.805 | -96.120 |
Maatwerkvoorziening (Wmo) | -17.441 | -18.323 | -18.328 | -18.328 | -18.334 |
Overige maatwerkarrangementen (WMO) | -30.411 | 8.763 | 46.817 | 47.551 | 47.482 |
Samenkracht en burgerparticipatie | -116.315 | -118.543 | -112.931 | -113.745 | -113.745 |
Wijkteams en Wmo-loketten | -160.887 | -165.751 | -166.069 | -165.900 | -162.430 |
Reserves
Onder dit programma vallen de volgende reserves:
Begroting bestemmingsreserves Zorg, welzijn en wijkteams | 31-12-2024 | 31-12-2025 | 31-12-2026 | 31-12-2027 | 31-12-2028 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zorg, welzijn en wijkteams | 7.861 | 6.840 | 5.601 | 5.601 | 5.601 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Bestrijding eenzaamheid ouderen | 2.260 | 1.239 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Blokhuismiddelen | 2.300 | 2.300 | 2.300 | 2.300 | 2.300 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve tweedelijns WMO en Jeugdhulp | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Locatieontwikkelingen kwetsbare doelgroepen | 3.300 | 3.300 | 3.300 | 3.300 | 3.300 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Toelichting reserves
Bestemmingsreserve Blokhuismiddelen
De einddatum van de reserve is aangepast van 31 december 2024, naar 31 december 2026, omdat de realisatie van duurzame extra woonplekken de nodige tijd vergt.